Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2490
Title: Familia, escuela, infancia y género: discursos que construyen identidades
Authors: Abad Pacheco, Katherine Gabriela
Campos Díaz, Lenin Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Bustamante Fajardo, Luis Mauricio
Keywords: Familia
Escuela
Infancia
Equidad
Enfoque de género
Family
School
Childhood
Equity
Gender approach
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;185
Abstract: The present Curriculum Integration work deals with the gender approach on basic education and its main objective is to analyze the different discourses that influence the construction of the identity of infants at formal and informal places. This proposal research arises in the course of several pre-professional practices, from the first to ninth academic level in different Educational Institutions, in face-to-face, virtual and semi-face-to-face classes. In the practices, stereotyped behaviors were very often demonstrated in the interaction of infants, for whom, the research, seeks to answer of the following question: How do the different agents of socialization interferes in the construction of identity over girls and boys in formal and informal spaces? The method used was the ethnographic method since it helps to collect and describe the most relevant events of the study subjects, with the help of techniques and instruments such as the field diary, participatory observation, ethnographic story, drawing and interviews. The collection of information is structured in the analysis of national documentation, curriculum and theoretical references in relation to the gender approach, as well as the observation of the impact of the family, school and interaction between pals to understand how they express their personal identity, gender and sexual. The research validates the great influence that socialization agents present in the construction of the infant's identity.
Description: El presente trabajo de Integración Curricular trata sobre el enfoque de género en la educación básica y tiene como objetivo principal analizar los diferentes discursos que influyen en la construcción de la identidad del infante en espacios formales e informales. Esta propuesta de investigación surge en el transcurso de varias prácticas preprofesionales, desde primero a noveno ciclo académico en diferentes Instituciones Educativas, en clases presenciales, virtuales y semipresenciales. En las prácticas se observó muy a menudo comportamientos estereotipados en la interacción de los infantes, por lo cual, la investigación busca responder a la siguiente pregunta: ¿Cómo los diferentes agentes de socialización interfieren en la construcción de la identidad en las niñas y los niños en espacios formales e informales? El método empleado fue el método etnográfico ya que ayuda a recopilar y describir los acontecimientos más relevantes de los sujetos de estudio, con la ayuda de las técnicas e instrumentos como el diario de campo, observación participativa, relato etnográfico, dibujo y entrevistas. La recopilación de la información se estructura tanto en el análisis de documentación nacional, curricular y referencias teóricas con relación al enfoque de género, al igual que la observación del impacto de la familia, escuela e interacción entre pares para comprender cómo expresan su identidad personal, de género y sexual. La investigación valida la gran influencia que presentan los agentes de socialización en la construcción de la identidad del infante.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2490
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación_Abad&Campos_.pdfTexto completo1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.