Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2494
Title: Propuesta didáctica para desarrollar habilidades científicas en los estudiantes del 7º EB de la Unidad Educativa República del Ecuador por medio del estudio de la Astronomía
Authors: Guillen Muñoz, Mariela Elizabeth
Ordoñez Suin, Belén Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Orozco Malo, Miguel Alejandro
Keywords: Astronomía
Habilidades científicas
Ciencias Naturales
Enseñanza-aprendizaje
Astronomy
Scientific skills
Natural Sciences
Teaching-learning
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;187
Abstract: The present degree work arises from the analysis of the INEVAL reports regarding science skills at the “Ser Estudiante” and PISA-D tests and the low results obtained from the Natural Science pretest applied to the students of the 7th EB of the Educational Unit República del Ecuador. Therefore, the objective of this work is to desing didactic proposal that helps reinforce scientific skills through Astronomy. The research assumed the socio-critical paradigm, with a qualitative approach and according to action-research. The data were collected from non-participating observation, documentary analysis, an interview and the application of a pretest and post-test. The didactic proposal includes four learning sessions that address topics such as global warming and challenges of human settlement on the Moon. The learning sessions follow a sequence that begins with the problem of global warming and part of the question: Where would we go if the Earth ceases to exist? From this question, the students can begin a process of inquiry about wich planet or satellite could host human life. After the application of the proposal, the analysis of the results reflects significant changes in the students’ scores at post-test, because students have learned, showing the didactical proposal strengths their scientific skills.
Description: El presente trabajo de titulación surge del análisis de los informes entregados por el INEVAL, con respecto a las pruebas Ser Estudiante y PISA-D y los resultados obtenidos del pretest aplicado a los educandos del 7º EB de la Unidad Educativa República del Ecuador, en donde se refleja la necesidad de trabajar habilidades científicas. Por ello, el objetivo de este trabajo es diseñar una propuesta didáctica que ayude a reforzar habilidades científicas por medio de la Astronomía. La investigación asumió el paradigma socio-crítico, con un enfoque cualitativo y según la investigación-acción. Los datos fueron recolectados a partir de la observación no participante, el análisis documental, la entrevista y la aplicación de un pretest y post test. La propuesta didáctica se desarrolla a través de cuatro sesiones de aprendizaje, en donde se abordó temas como el calentamiento global y el asentamiento humano en la Luna. Las sesiones de aprendizaje siguen una secuencia que empieza con el problema del calentamiento global y parte de la pregunta ¿A dónde iríamos si la Tierra deja de existir? En función de esta interrogante, los educandos inician un proceso de indagación sobre que planeta o satélite podría albergar vida humana. Posteriormente a la aplicación de la propuesta se analizan los resultados, los mismos que reflejan cambios significativos en cuanto a los puntajes de los educandos y nos permite afirmar que la propuesta didáctica ha logrado fortalecer habilidades del pensamiento científico.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2494
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1 TRABAJO DE INTEGRACIÓN CURRICULAR.pdfTexto completo4,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.