Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2537
Title: Implicaciones sociales, culturales y económicas en la población Shuar al no contar con un programa EPJA en la parroquia Yunganza del Cantón Limón Indanza.
Authors: Vega Manchi, Paúl Rodolfo
metadata.dc.contributor.advisor: Ramírez Eras, Ángel Marcelo
Keywords: Implicación social
Impacto
Epistemología
Shuar
Limón Indanza
Educación
Aprendizaje
Epistemology
Education
Learning
Issue Date: 2-Jun-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;442
Abstract: The present investigation emphasizes the generalized problem faced by Latin American peoples and the world with the dropout and premature abandonment of the educational field, affecting the personal development, the family and social environment of the individual, causing them different implications that form barriers to individuals and hinder their relationship and development. It is essential to rescue the knowledge that young people and adults of the Shuar culture have, which are sometimes invisible due to the lack of an EPJA program, and if you want that knowledge to be disseminated, you have to start by teaching and sharing scientific knowledge, so that interrelate with the cultural knowledge they possess and provide society with new knowledge. The current investigative work has the purpose and purpose of analyzing the effects of different kinds that the Shuar community is going through. The methodology addressed in this research, due to its complication of the study, presents a mixed approach, because surveys were carried out on the population of the Yunganza parish of the Limón Indanza canton and local leaders and professionals were interviewed. The investigation is exploratory and at the same time descriptive since it allowed the analysis of the different socio-cultural impacts on the Shuar population, who do not have an EPJA program, since economic and labor limitations do not allow the continuation of studies in this population. Therefore, they are forced to work in the fields and/or to migrate in search of better life opportunities.
Description: La presente investigación hace énfasis a la problemática generalizada que enfrentan los pueblos latinoamericanos y del mundo con la deserción y abandono prematuro del ámbito educativo afectando el desenvolvimiento personal, el entorno familiar y social del individuo, ocasionándoles diferentes implicaciones que forman barreras a los individuos y obstaculizan su interrelación y su desarrollo. Es imprescindible rescatar los conocimientos que poseen los jóvenes y adultos de la cultura Shuar que en ocasiones están invisibilizados por falta de un programa EPJA, y si se desea que esos conocimientos sean difundidos se tiene que empezar por enseñar y compartir los conocimientos científicos, para que se interrelacionen con los conocimientos culturales que poseen y brinden a la sociedad nuevos saberes. El actual trabajo investigativo tiene la finalidad y el propósito de analizar los efectos de diferente índole que atraviesa la comunidad Shuar. La metodología abordada en esta investigación, por su complicación del estudio presenta un enfoque mixto, porque se elaboró sondeos a la población de la parroquia Yunganza del cantón Limón Indanza y se entrevistó a líderes y profesionales del lugar. El tipo de investigación fué de carácter exploratoria y a la vez descriptiva ya que, permitió el análisis de los diferentes impactos socio-culturales en la población Shuar, que no cuentan con un programa EPJA, puesto que las limitaciones económicas, laborales no permiten la continuación de estudios en esta población. Por lo cual, se ven obligados a realizar trabajos en el campo y / o a migrar en busca de mejores oportunidades de vida.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2537
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TrabajodeTitulacion.pdfTexto completo4,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.