Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2538
Title: Identificación del grado de contextualización del currículo del bachillerato de la campaña Todos ABC de la Unidad Educativa Limón y el desarrollo sociocultural del cantón Limón Indanza- provincia Morona Santiago-Ecuador, en el año lectivo 2020-2021
Authors: Campoverde Peñaranda, Gladys Catalina
metadata.dc.contributor.advisor: Madroñero Morillo, Mario
Keywords: Contextualización
Currículo
Desarrollo sociocultural
Limón Indanza
Contextualization
Curriculum
Sociocultural development
Issue Date: 28-Jul-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;443
Abstract: Curricular contextualization is essential in educational practice, so institutions must promote its application in classrooms, even more so in that of young people and adults, who are subjects with rich social and cultural knowledge. Think that contextualization is the element that should enable the consolidation of this sociocultural reality of our youth and adults. This work aims to identify the degree of contextualization of the high school curriculum of the Campaña Todos ABC de la Unidad Educativa Limón and the socio-cultural development of the Limón Indanza canton, in the 2020-2021. For this research was developed from a qualitative interpretive approach, which seeks to understand the process of construction of knowledge of subjects that are part of a specific reality from the perspective of cultural actors, teachers and high school students, expressed mainly in their traditions; that hereditary wisdom that is alive and that needs to be valued by the subjects that are part of this worldview and that needs to be channeled from the different areas of the sociocultural context of the canton. All this you have told us allowed us to carry out a critical analysis, concluding that the curricular contextualization is partial, since there is no evidence within the plans an adaptation in accordance with the sociocultural, although the possibility that the teacher constructs the teaching-learning process from the prior knowledge of the students of this educational offer.
Description: La contextualización curricular es imprescindible en la práctica educativa, por lo que las instituciones deberían promover su aplicación en las aulas de clase, más aún en la educación de jóvenes y adultos, quienes son sujetos con conocimientos ricos en lo social y lo cultural, además se podría pensar que la contextualización es el elemento que posibilita la consolidación de esa realidad sociocultural de nuestros jóvenes y adultos. Por lo que este trabajo pretende identificar el grado de contextualización del currículo del bachillerato de la campaña Todos ABC de la Unidad Educativa Limón y el desarrollo sociocultural del cantón Limón Indanza, en el año lectivo 2020-2021. Para ello esta investigación se desarrolló desde un enfoque cualitativo de carácter interpretativo, con el que se busca entender el proceso de construcción de conocimientos de sujetos que forman parte de una realidad específica desde la perspectiva de actores culturales, docentes y estudiantes de bachillerato, expresada principalmente en sus tradiciones; esa sabiduría hereditaria que está viva y que requiere ser valorada por los sujetos que forman parte de esta cosmovisión y que requiere ser encauzada desde los diferentes ámbitos del contexto sociocultural del cantón. Todo este contraste nos permitió realizar un análisis crítico concluyendo que la contextualización curricular en oferta educativa es parcial, pues no se evidencia dentro de las planificaciones una adaptación en concordancia con lo sociocultural aunque no se descarta la posibilidad de que el maestro construya el proceso de enseñanza-aprendizaje desde los saberes previos de los estudiantes de esta propuesta de la EPJA.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2538
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS GLADYS CATALINA CAMPOVERDE PEÑARANDA.pdfTexto completo1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.