Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2544
Title: Alternativa metodológica para la disminución de la deserción estudiantil en la unidad educativa 24 de febrero del proyecto Todos ABC de la parroquia Yaupi, del cantón Logroño durante el periodo 2018-2022
Authors: Riera Trelles, Mirian Noemi
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Rensoli, Madelin
Keywords: Deserción estudiantil
Alternativa metodológica
Rezago escolar
Escolaridad inconclusa
Student desertion
Methodological alternative
School backwardness
Unfinished schooling
Issue Date: 26-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;498
Abstract: In the present research work, the issue of student desertion in the Intensive Higher Basic Education of young people and adults is addressed, this being one of the biggest problems faced by the Ministry of Education. For this reason, the concretion of a methodological alternative that contributes to reducing the student desertion of the all ABC campaign in the Educational Unit February 24, of the Yaupi parish of the Canton Logroño of the province of Morona Santiago, during the period 2018 to 2022. The case study methodology was assumed in a population of 32 students from the Logroño Canton, in which only 13 students managed to complete their studies. The following were determined as components of the methodological alternative: the methodological foundation, the need for diagnosis, the declaration of objectives, which allow the development of the system of activities, as well as the recommendations for its implementation and evaluation. The proposal was assessed through the focus group technique, based on the indicators derived from the object of study, which demonstrated its effectiveness. The investigative process followed, based on the declared specific objectives, favored the contribution to the solution of the problem, results that were cleanly developed in the conclusions.
Description: En el presente trabajo de investigación, se aborda el tema de la deserción estudiantil en la Básica Superior Intensiva de la educación de jóvenes y adultos, siendo ésta una de las mayores problemáticas que enfrenta el Ministerio de Educación. Por ello, se declaró como objetivo, la concreción de una alternativa metodológica que contribuya a disminuir la deserción estudiantil de la campaña todos ABC en la Unidad Educativa 24 de febrero, de la parroquia Yaupi del Cantón Logroño de la provincia de Morona Santiago, durante el periodo 2018 al 2022. Se asumió la metodología estudio de caso en una población de 32 estudiantes del Cantón Logroño, en la que solo 13 estudiantes lograron culminar los estudios. Se determinaron como componentes de la alternativa metodológica: la fundamentación metodológica, la necesidad del diagnóstico, la declaración de los objetivos, que permiten desarrollar el sistema de actividades, así como, las recomendaciones para su implementación y evaluación. La propuesta fue valorados a través de la técnica del grupo focal, en función de los indicadores derivados del objeto de estudio, los cuales demuestran la efectividad de la misma. El proceso investigativo seguido, a partir de los objetivos específicos declarados, favorecieron la contribución a la solución del problema, resultados estos que fueron explícitamente desarrollados en las conclusiones.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2544
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación Mirian Noemi Riera Trelles.pdfTexto completo1,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.