Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/699
Title: Estrategias didácticas para contribuir el desarrollo del pensamiento crítico a través de la lectura en los estudiantes del 7mo año “b” de la unidad educativa “Mitad del Mundo”.
Authors: Pallo Sotaminga, Patricio Alexandro
metadata.dc.contributor.advisor: Sabariego Puig, Marta
Keywords: estrategias didácticas;pensamiento crítico;enseñanza;aprendizaje;lectura;maestría en orientación educativa;teaching strategies;critical thinking;teaching;learning;reading
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-OE;65
Abstract: This research gives special attention to the problem of school dropouts, poor performance, poor reading comprehension, vocabulary insufficient, inarticulate and argüe the issue of a problem, research is committed provide a teaching unit on teaching strategies to help the development of critical thinking through reading the 7th year students "B" of the Education Unit "Middle of the World". Its objective is to obtain a better meaningful leaming, optimizing the quality of study, academic performance, the acquisition of valúes and develop critical thinking through reading. Methodologically it stood at a studio type project feasible under a field design with a population of forty-five (45) students. For the information of subjeets technique observation was employed, an instrument a checklist aimed at students of the institution, which was recorded five Ítems closed type was recorded. six activities that enabled developing strategies reading comprehension and critical thinking was applied. This work highlighted the need to promote strategies for students and thus be an altemative for improving educational quality leaming and teaching within the institution.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Orientación Educativa
Description: El presente trabajo de investigación brinda especial atención a la problemática de deserción escolar, bajo rendimiento, insuficiente comprensión lectora, insuficiente vocabulario, dificultad para expresarse y argumentar la temática de un problema, La investigación tiene como compromiso ofrecer una unidad didáctica sobre Estrategias didácticas para contribuir el desarrollo del pensamiento crítico a través de la lectura en los estudiantes del 7mo año “B” de la Unidad Educativa “Mitad del Mundo”. Su objetivo es obtener un mejor aprendizaje significativo, optimizando la calidad de estudio, el rendimiento académico, la adquisición de valores y desarrollar el pensamiento crítico mediante la lectura. Metodológicamente se ubicó en un estudio de tipo proyecto factible bajo un diseño de campo con una población de cuarenta cinco (45) estudiantes. Para obtener la información de los sujetos se empleó la técnica de la observación, se registró un instrumento una lista de cotejo dirigido a los alumnos de la institución, donde se hizo constar 5 ítems de tipo cerrado. Se aplicó seis actividades que permitieron desarrollar estrategias de comprensión lectora y del pensamiento crítico. Este trabajo evidenció la necesidad de impulsar estrategias para los estudiantes y así ser una alternativa de mejora para la calidad educativa y la enseñanza aprendizaje dentro de la institución.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/699
Appears in Collections:Trabajos de Maestrías en Orientación Educativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-OE-65.pdfTexto completo1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.