Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/739
Title: Procesos de enseñanza del cuento ecuatoriano contemporáneo, con estudiantes del 10mo año de educación general básica de la escuela “Capitán Edmundo Chiriboga” del cantón Mocache, provincia “Los Rios”.
Authors: Briones Campuzano, Maria Isabel
metadata.dc.contributor.advisor: Jiménez León, Marcelino
Keywords: cuentos ecuatorianos;macrodestrezas lingüísticas;secuencia didáctica;maestría en enseñanza de la lengua y literatura;ecuadorian tales;linguistic macro-skills;didactic sequence
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-ELL;64
Abstract: In Ecuador, the educational curriculum is open and flexible in content and methodologies so that teachers can diversify, recreate and adjust them to the needs and realities of students. This allows implementing a didactic sequence whose objective is to apply reading comprehension strategies through the contemporary Ecuadorian tale to develop linguistic macro-skills: speaking, listening, reading and writing literary texts. Greater participation of each of the students was achieved, especially in the work teams; showing, in addition, interest to know something more about the tale; what motivated the students to perform the readings of the selected tales. Consequently, it can be said that the implementation of the didactic unit generated greater motivation in the students and aroused interest in reading, developed creativity to write expository texts of tales.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Lengua y Literatura
Description: En el Ecuador el currículo educativo es abierto y flexible en contenidos y metodologías para que los docentes puedan diversificarlos, recrearlos y ajustarlos a las necesidades y realidades de los estudiantes. Esto permite implementar una secuencia didáctica cuyo objetivo es aplicar estrategias de comprensión lectora mediante el cuento ecuatoriano contemporáneo para desarrollar las macrodestrezas lingüísticas: hablar, escuchar, leer y escribir textos literarios. Se logró mayor participación de cada uno de los estudiantes, especialmente en los equipos de trabajo; mostrando, además, interés por conocer algo más acerca del cuento; lo que motivó a los alumnos a realizar las lecturas de los cuentos seleccionados. En consecuencia, se puede decir que la implementación de la unidad didáctica generó mayor motivación en los estudiantes y despertó el interés por la lectura, desarrolló la creatividad para escribir textos expositivos de cuentos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/739
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-ELL-64.pdfTexto completo1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.