Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/922
Title: Expresiones culturales de la comunidad indígena-afrodescendiente de la provincia de Imbabura para estudiantes de octavo año de la unidad educativa José María Velasco Ibarra
Authors: San Pedro Mera, Mónica Patricia
metadata.dc.contributor.advisor: García Pascual, Francisco
Keywords: cultura;indígena;afrodescendiente;maestría en enseñanza de la geografía e historia;afro-descendant;indigenous;culture
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-EGH;16
Abstract: One of the challenges of the Social Studies teacher is to awaken the students' constant interest, since having each class connected to positive stimuli is not easy, given that learning environments do not encourage the desire to participate and what is even worse is to convert to this subject in text, blackboard, drawings without any purpose, questionnaires with questions that do not generate reflection on terms of sensitization of man and his planetary belonging. Therefore, this work presents a didactic planning with which you can develop the theme "Culture of Ecuador", through sessions that include autonomous methodological strategies and cooperatives, which serve to learn more about the diversity of a people with indigenous and Afro characteristics., they are placed on the learning environment, dances, personifications, album, typical food and the temporo-spatial location for the experiential knowledge of the student. The use of technological resources for the observation of videos, active listening of songs and the observation of emblematic characters related to the community under study is proposed.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Geografía E Historia
Description: Uno de los retos del docente de Estudios Sociales es despertar el interés constante a los estudiantes, pues tener cada clase conectada a estímulos positivos no es nada fácil, dado que los ambientes de aprendizajes no propician los deseos de participar y lo que es peor aún convertir a esta asignatura en texto, pizarra, dibujos sin ningún fin, cuestionarios con interrogantes que no generan la reflexión sobre términos de sensibilización del hombre y su pertenencia planetaria. Por ello, en este trabajo se presenta una planificación didáctica con la que se puede desarrollar la temática “Cultura del Ecuador”, mediante sesiones que incluyen estrategias metodológicas autónomas y cooperativas, que sirven para conocer más la diversidad de un pueblo con características indígenas y afro, se ponen sobre el ambiente de aprendizaje, bailes, personificaciones, álbum, comida típica y la ubicación temporo- espacial para el conocimiento vivencial del estudiante. Se propone el uso de recursos tecnológicos para la observación de videos, escucha activa de canciones y la observación de personajes emblemáticos relacionados con la comunidad que se estudia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/922
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en Geografía e Historia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EGH-16.pdfTexto completo2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.