Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/941
Title: Cultura ecuatoriana contemporánea
Authors: Torres Alarcón, María Victoria
metadata.dc.contributor.advisor: García Pascual, Francisco
Keywords: cultura ecuatoriana contemporánea;culturas;plurinacional;multiétnico;maestría en enseñanza de la geografía e historia;contemporary Ecuadorian culture;cultures;plurinational and multiethnic
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFM-EGH;35
Abstract: The aim of the degree work, synthesized through the didactic unit focused on contemporary Ecuadorian culture, is to analyze the process of formation and emergence of cultures in Ecuador, from a plurinational and multiethnic approach, through the examination of the objectives of the Whole Life plan. The teaching unit is divided into six sessions of two periods each, whose teaching-learning process was focused on the ERCA methodology, to achieve significant learning from the exploration of knowledge around the experience and context of the students, reflection of the contents, the construction of knowledge and the application through collaborative practical works. The investigative work is of applied and bibliographic type. According to the results, it was concluded that the understanding of contemporary Ecuadorian culture was feasible due to the application of didactic resources and an active methodology centered on the student.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Geografía E Historia
Description: El trabajo de titulación sintetizado a través de la unidad didáctica centrado en la cultura ecuatoriana contemporánea, tiene como objetivo analizar el proceso de formación y surgimiento de las culturas en el Ecuador, desde un enfoque plurinacional y multiétnico, a través de la examinación de los objetivos del plan Toda una Vida. La unidad didáctica se divide en seis sesiones de dos periodos cada una, cuyo proceso de enseñanza aprendizaje se enfocó en la metodología E-R-C-A, para alcanzar un aprendizaje significativo desde la exploración de conocimientos en torno a la experiencia y el contexto de los estudiantes, la reflexión de los contenidos, la construcción de conocimientos y la aplicación mediante trabajos prácticos colaborativos. El trabajo investigativo es de tipo aplicada y bibliográfica. Según los resultados se concluyó que la comprensión de la cultura ecuatoriana contemporánea fue factible por la aplicación de recursos didácticos y metodología activa centrada en el estudiante.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/941
Appears in Collections:Trabajos de Maestría en Geografía e Historia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EGH-35.pdfTexto completo5.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.