Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1059
Title: Sistematización de dos experiencias didácticas para al desarrollo de los valores responsabilidad, respeto y honestidad desde un enfoque inclusivo, que contribuye a la convivencia escolar en el área de Ciencias Naturales.
Authors: Calle Enrriquez, Carla Sofia
Vera Angel, Tania Estefania
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Rensoli, Madelin
Keywords: Valores;Convivencia;Inclusión;Respeto;Responsabilidad;Honestidad;Values;Coexistence;Respect;Responsibility;Honesty
Issue Date: 12-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;8
Abstract: The research work "Systematization of two didactic experiences for the development of values responsibility, respect and honesty from an inclusive approach, which contributes to school coexistence in the area of Natural Sciences" was carried out during the preprofessional practices of the 5th cycle, in the Javier Loyola Educational Unit, in the Azogues canton, province of Cañar and during the 8th cycle, in the Isaac A. Chico Basic Education School, in Cuenca canton, province of Azuay. From the results obtained in the two institutions it was possible to demonstrate the scarce practice of values in the school, family and community, from the integration relationship that should be achieved in this trilogy, which do not favor a school coexistence that favors achieving the objectives stated in the current school curriculum. These analogous results obtained in the diagnostic process in both educational institutions, favored the implementation of a didactic strategy that contributes to improve the current state. Hence, pre-professional practices leads to evidence positive manifestations in students. As for a better coexistence between them, from the respect in the activities carried out. As a result, a degree modality related to the systematization of experiences is undertaken. The results achieved favored the identification of epistemes for the development of values of responsibility, respect and honesty from an inclusive approach, which contributes to school coexistence in the area of natural sciences.
Description: El trabajo de investigación “Sistematización de dos experiencias didácticas para el desarrollo de los valores responsabilidad, respeto y honestidad desde un enfoque inclusivo, que contribuya a la convivencia escolar en el área de Ciencias Naturales” fue realizado durante las prácticas pre profesionales del 5to ciclo, en la Unidad Educativa Javier Loyola, en el cantón Azogues, provincia del Cañar y durante el 8vo ciclo, en la Escuela de Educación Básica Isaac A. Chico, en del cantón Cuenca, provincia del Azuay. Desde los resultados obtenidos en las dos instituciones se pudo evidenciar la escasa práctica de valores en la escuela, familia y comunidad, desde la relación de integración que debe lograrse en esta trilogía, los cuales no propician una convivencia escolar que favorezcan lograr los objetivos declarados en el currículo escolar actual. Estos resultados análogos obtenidos en el proceso de diagnóstico en ambas instituciones educativas, favoreció la implementación de una estrategia didáctica que contribuye a mejorar el estado actual. De ahí que las prácticas pre profesionales conllevaron a evidenciar manifestaciones positivas en los estudiantes, en cuanto a una mejor convivencia entre ellos, desde el respeto en la ejecución de las actividades planificadas. En consecuencia, se emprende una modalidad de titulación referida a la sistematización de experiencias. Los resultados alcanzados favorecieron la identificación de epistemes para el desarrollo de los valores responsabilidad, respeto y honestidad desde un enfoque inclusivo, que contribuya a la convivencia escolar en el área de ciencias naturales.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1059
Appears in Collections:Itinerio en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfTexto completo2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.