Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1076
Title: Implementación de Geogebra para la resolución de problemas de perímetro y área en el décimo “B”, Unidad Educativa “Ricardo Muñoz Chávez”
Authors: Cevallos Chamba, Darío Gonzalo
Huacho Paucar, Juana Isabel
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
Keywords: Geogebra
Recursos didácticos
Secuencia didáctica
Teaching resources,
Teaching sequence
Issue Date: 20-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;13
Abstract: This research aims to propose the use of Geogebra as a didactic resource for the development of skills in the resolution of problems related to perimeter and area of flat figures, for the upper level of Basic General Education (BGE), in the area of Mathematics. This study is based on the advantages of Geogebra for its application as a teaching resource. The focus of this research is mixed, since instruments that collect qualitative and quantitative information are applied. The methodology is based on documentary analysis, the application of a diagnostic test, a final test and surveys to diagnose the problem and subsequently validate the proposal. The proposal consists in the design of didactic sequences based on the use of Geogebra. The implementation of the proposal is carried out in the 10th year of BGE in the Educational Unit "Ricardo Muñoz Chávez". Finally, in the evaluation of the proposal an analysis of results is made with the comparison between the results of the diagnostic test and the final test. The results of the formative evaluation are also analyzed through the analysis of the execution tasks. From the integration of the results, it is concluded that the students achieve a better performance in the skills to solve problems with perimeter and area.
Description: La presente investigación tiene como objetivo proponer el uso Geogebra como recurso didáctico para el desarrollo de destrezas en la resolución de problemas relacionados con perímetro y área de figuras planas, para el subnivel superior de Educación General Básica (EGB), en el área de Matemática. Este estudio se fundamenta en las ventajas de Geogebra para su aplicación como recurso didáctico. El enfoque de esta investigación es mixto, por cuanto se aplican instrumentos que recogen información de tipo cualitativo y cuantitativo. La metodología se efectúa apoyada en el análisis documental, la aplicación de una prueba de diagnóstico, una prueba final y encuestas para diagnosticar el problema y posteriormente dar validez a la propuesta. La propuesta consiste en el diseño de secuencias didácticas con base en el empleo de Geogebra. La implementación de la propuesta se lleva a cabo en el 10mo año de EGB en la Unidad Educativa “Ricardo Muñoz Chávez”. Finalmente, en la evaluación de la propuesta se realiza un análisis de resultados con la comparación entre los resultados de la prueba de diagnóstico y la prueba final. También se analizan los resultados de la evaluación formativa a través del análisis de las tareas de ejecución. A partir de la integración de los resultados, se concluye que los estudiantes logran un mejor desempeño en las destrezas para la resolución de problemas con perímetro y área.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1076
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdfTexto completo5,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.