Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1119
Title: Sistematización de experiencias investigativas de la práctica: Propuesta de una guía para la educación de la inteligencia emocional en Educación General Básica.
Authors: Sarmiento Albarracín, Johanna Verónica
Castillo Arguello, Gabriela Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Fraga Luque, Odalys
Keywords: Neurociencia
Inteligencia emocional
Emotional intelligence
Neuroscience
Issue Date: 16-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;21
Abstract: The present job summarizes the ideas of the authors related to the systematization of the experiences of the preprofessional practices developed during the 6th and 8th cycles, directed to the investigatión of the emotional intelligence education in the General Basic Education, in the educational units Javier Loyola and La Inmaculada. It takes into consideration the contributions of the Sciences of Education and its relation with the Neuroscience included in the development of the emotional competence of childhood for life. The postulates of the Goleman model are assumed when recognizing emotional intelligence as a skill in the formation of childhood (Goleman, 2010) and its transition towards a conception by competences given in the model of Bisquerra and Pérez (2007) which they define the process of emotional education. The paradigm of qualitative research is applied, specifically, the method of systematizing experiences of the practice of Jara (2018) which shows the reconstruction of the experiences lived in practice, the logical ordering and its critical interpretation to transform the educational reality. Also, the analysis of documents, participant observation, the group interview, the technique of composition. As a result of our research, a guide was created for the education of emotional intelligent in Basic General Education, aimed at teachers characterized by flexibility, creativity and contextualization.
Description: El presente trabajo resume las ideas de las autoras relacionadas con la sistematización de experiencias de las prácticas preprofesionales desarrolladas durante los ciclos 6to y 8vo, dirigidas a la investigación de la educación de la inteligencia emocional en la Educación General Básica, en la Unidad Educativa Javier Loyola y la Unidad Educativa La Inmaculada. Toma en consideración los aportes de las Ciencias de la Educación y su relación con la Neurociencia comprendida en el desarrollo de la competencia emocional de la niñez para la vida. Se asumen los postulados del modelo de Goleman al reconocer a la inteligencia emocional como una habilidad en la formación de la niñez (Goleman, 2010) y su tránsito hacia una concepción por competencias dadas en el Modelo de Bisquerra y Pérez (2007) que definen el proceso de educación emocional. Se aplica el enfoque de investigación cualitativa, específicamente, el método de sistematización de experiencias de la práctica de Jara (2018) que muestra la reconstrucción de las experiencias vividas en la práctica, el ordenamiento lógico y su interpretación crítica para transformar la realidad educativa. También, el análisis de documentos, observación participante, la entrevista grupal, la técnica de composición. Como resultado de nuestra investigación se creó una guía para la educación de la inteligencia emocional en Educación General Básica, dirigida a los docentes caracterizado por flexibilidad, creatividad y contextualización.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1119
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.Trabajo de titulación.pdfTexto completo1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.