Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1127
Title: | Guía de Estrategias Didácticas para potenciar la Comprensión Lectora en 8vo “B” de la escuela básica Isaac A. Chico |
Authors: | Romero Serrano, María Eugenia Saeteros Lliguicota, Nube Patricia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Choin, David Olivier Denis |
Keywords: | Comprensión lectora Estrategias didácticas Investigación acción Reading comprehension Teaching strategies Action research |
Issue Date: | 14-Aug-2019 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TFEB-EGB;28 |
Abstract: | This degree work presents a guide to teaching strategies that was implemented to improve the literal, inferential and critical levels of reading comprehension in the 8th year of Basic General Education (hereinafter EGB) of the basic school "Isaac A. Chico". It has been considered working on this issue due to the results obtained from the diagnosis that allowed to show the unsatisfactory level that students have in the skill of reading comprehension. The research is based on the contributions of different authors in terms of the concepts of reading, reading comprehension, reading comprehension levels and teaching strategies, the main contributions correspond to the curriculum of the Ministry of Education (2016), Solé (1998) and Cassany, Luna y Sanz (2014). The methodology used corresponds to action research, because it is proposed to transform a reality. Techniques were used for the collection of information, such as interviewing, participating observation, structured interview, questionnaire, and pre-test post-test; with their respective instruments: field diary, interview guide, survey guide, and questionnaire guide. The results obtained were satisfactory, since there has been an improvement in the abilities to analyze and synthesize the texts and to criticize them in a constructive, personal and perspective way with context and culture. This was reflected in the grades they obtained individually and in groups in the different post tests applied for each of the levels of reading comprehension. |
Description: | Este trabajo de titulación presenta una guía de estrategias didácticas que fue implementada para mejorar los niveles literal, inferencial y crítico de comprensión lectora en 8vo año de Educación General Básica (en adelante EGB) de la escuela básica “Isaac A. Chico”. Se ha planteado trabajar en este tema debido a los resultados obtenidos del diagnóstico que permitieron evidenciar el nivel poco satisfactorio que poseen los estudiantes en la destreza de comprensión lectora. La investigación se fundamenta con los aportes de distintos autores en cuanto a los conceptos de lectura, comprensión lectora, niveles de comprensión lectora y estrategias didácticas, las principales aportaciones corresponden al currículo del Ministerio de Educación (2016), Solé (1998) y Cassany, Luna y Sanz (2014). La metodología utilizada corresponde a la investigación acción, debido a que se plantea transformar una realidad. Para la recolección de información se utilizaron técnicas, tales como la entrevista, observación participante, entrevista estructurada, cuestionario y prueba pre test post test; con sus respectivos instrumentos: diario de campo, guía de entrevista, guía de encuesta y guía de cuestionario. Los resultados que se obtuvieron fueron satisfactorios, ya que se ha evidenciado una mejora en las habilidades de analizar y sintetizar los textos y de criticarlos de una manera constructiva, personal y en perspectiva con el contexto y la cultura. Esto se vio reflejado en las calificaciones que obtuvieron de forma individual y grupal en los diferentes post test aplicados para cada una de los niveles de comprensión lectora. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1127 |
Appears in Collections: | Itinerario en Educación General Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GUIA DE ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS.pdf | Texto completo | 4,49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.