Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1898
Title: Guía metodológica dirigida al docente, en la diversificación de medios y materiales para potenciar la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad visual.
Authors: Méndez Méndez, Kevin Fernando
Vásquez Bravo, Carlos Adrián
metadata.dc.contributor.advisor: Vega Sánchez, Alcívar Alejandro
Ramón Pacurucu, Luisa Patricia
Keywords: Discapacidad visual
Guía metodológica
Diversificación
Inclusión
Medios
Materiales
Visual impairment
Methodological guide
Diversification
Inclusion
Means
Materials
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-DS;6
Abstract: Inclusive education seeks to break any prejudice and stereotypes of discrimination, providing accessible conditions for any student, so that he/she can attend school in any educational institution. This research aims at orienting the teaching practice by means of a methodological guide for the diversification of means and materials, seeking to enhance the educational inclusion of students with Visual Impairment (V.I.). This objective is achieved from the structure of 4 specific objectives, which are based on a theoretical and methodological support, a structure of the proposal and its evaluation. In this research as a research method, with a qualitative approach, action research was used, which is adjusted to the conditions provided by the context in which the pre-professional practices were developed. By means of the techniques and tools used to collect information, it was possible to obtain relevant data in response to a school and social problem, which guided a proposal for improvement action. The research result shows that, by means of the methodological guide used in reality, the teaching practice was improved in front of students with V.I.. Thus, the teacher was able to take into account the particularities of his students, in order to subsequently diversify his means and teaching materials, thus ensuring accessibility to information and thus improving his schooling process, making it inclusive. Through the teacher's knowledge of the particularities of the student with visual impairment, to take them as a starting point for the diversification of teaching aids and materials.
Description: La educación inclusiva, busca romper cualquier prejuicio y estereotipo de discriminación, brindando condiciones accesibles para que cualquier estudiante, para que pueda escolarizarse en toda institución educativa. Esta investigación indaga en orientar la práctica docente mediante una guía metodológica para la diversificación de medios y materiales, buscando potenciar la inclusión educativa de estudiantes con Discapacidad Visual (D.V.). Se cumple dicho objetivo a partir de la estructura de 4 objetivos específicos, los cuales parten de un sustento teórico, metodológico , una estructura de la propuesta y evaluación de esta. En esta investigación como método investigativo, con enfoque cualitativo, se empleó la investigación acción, la cual se ajusta a las condiciones que brinda el contexto en el que se desarrollaron las prácticas pre profesionales. Mediante las técnicas y herramientas de recolección de información, se pudo obtener datos relevantes respondiendo a una problemática, tanto escolar como social, que orientó una propuesta de acción de mejora. El resultado investigativo muestra que, por medio de la guía metodológica empleada en la realidad, se mejoró la práctica docente, ante estudiantes con D.V.. Así pues, se logró que el docente tenga en cuenta las particularidades de sus estudiantes, para posteriormente diversificar sus medios y materiales de enseñanza, garantizando así, la accesibilidad a la información y por ende mejorando su proceso de escolarización, tornándola inclusiva. A través del conocimiento por parte del docente sobre las particularidades del estudiante con D.V, para tomarlos como punta de partida para la diversificación de medios y materiales de enseñanza.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1898
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Sensorial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.