Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2034
Title: | Programa para la mejora de la autoestima en relación del Locus de control externo |
Authors: | Ruiz Córdova, Sixto David |
metadata.dc.contributor.advisor: | Martínez Guijarro, Prudens |
Keywords: | Autoestima Unidad didáctica Locus de control Locus of external Didactic unit |
Issue Date: | 9-Nov-2018 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TM4;414 |
Abstract: | The present investigation expresses the direct relationship that the locus of external control has with the self-esteem of an adolescent; the teacher in his daily work maintains direct contact with the students and can get to know the specific characteristics of each one with what they can relate or identify reasons why a teenager can present an academic deficiency at a certain time. For the application of the study, a didactic unit has been designed that complies with the parameters established in the official curricula, for which the scientific content and the emotional sense have been merged to boost confidence in the students. Maintaining motivated and safe students improved the academic performance going from 71% of dissatisfaction at the beginning of the program to 10% with the end of it, showing a higher self-esteem. In conclusion students who maintain good self-esteem will have a good performance in their studies. |
Description: | La presente investigación expresa la relación directa que tiene el locus de control externo con la autoestima de un adolescente; el maestro en su labor diaria mantiene contacto directo con los estudiante y puede llegar a conocer las características específicas de cada uno con lo que pueden relacionar o identificar motivos por los cuales un adolescente puede presentar una deficiencia académica en un momento determinado. Para la aplicación del estudio se ha diseñado una unidad didáctica que cumple los parámetros establecidos en los currículos oficiales para ello se ha fusionado el contenido científico y el sentido emocional para impulsar la confianza en los estudiantes. Mantener estudiantes motivados y seguros mejoró el rendimiento académico pasando de un 71% de insatisfacción al inicio del programa a un 10% con la finalización del mismo, evidenciando una autoestima más elevada. En conclusión estudiantes que mantengan una buena autoestima tendrán un buen rendimiento en sus estudios. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2034 |
Appears in Collections: | Maestrías |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFM-UNAE.pdf | Texto completo | 2,63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.