Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2189
Title: Asesoramiento educativo para la aplicación del currículo intercultural bilingüe desde el MOSEIB en la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe Sisid de la Parroquia Ingapirca del Cantón Cañar
Authors: Ochoa Verdugo, Walter Edgar
metadata.dc.contributor.advisor: Auz Imbaquingo, Wilman Roberto
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Especialización en Gestión de la Calidad en Educación mención en Asesoría Educativa
Keywords: Diagnóstico
Globalizante
Aculturación
Pueblos nativos
Lengua materna
Enseñanza-aprendizaje
Diagnosis
Globalizing
Acculturation
Native peoples
Mother tongue
Teaching-learning
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TE4;69
Abstract: The present research seeks to highlight the role and contribution of the educational advisor in a bilingual educational institution through the analysis of the application of the intercultural bilingual curriculum, the same one that has been analyzed from the approach of the Model of the Bilingual Education System (MOSEIB). The research is of a mixed type, since it takes techniques from the qualitative and quantitative approaches, including the interview and the survey. The process of diagnosis, analysis of data obtained will establish an educational proposal to the Sisid Intercultural Bilingual Community Educational Unit of the Ingapirca parish of the Cañar canton. The proposal focuses its contribution on the pedagogical aspect, without minimizing, of course, the technical, theoretical and organizational aspects of an educational consultancy that responds to quality management in education. The results found were: the loss of the mother tongue, the disfigurement of the indigenous identity, school migration, the presence of teachers who do not speak Kichwa, the lack of educational counseling in bilingual institutions. All this due to a stringent educational policy that highlights the need and importance of having an educational advisor in these bilingual educational units to contribute to the fulfillment of the proposals from the MOSEIB, to education in the territories and bilingual population of our country.
Description: La presenta investigación busca resaltar el rol y aporte del asesor educativo en una institución educativa bilingüe a través del análisis de la aplicación del currículo intercultural bilingüe, el mismo que ha analizado desde el enfoque del Modelo del Sistema de Educación Bilingüe (MOSEIB). La investigación es de tipo mixto, puesto que toma técnicas de los enfoques cualitativas y cuantitativas, entre ellas están la entrevista y la encuesta. El proceso de diagnóstico, análisis de datos obtenidos permitió establecer una propuesta de asesoramiento educativo a la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe Sisid de la parroquia Ingapirca del cantón Cañar. La propuesta centra su aporte en el aspecto pedagógico, sin minimizar desde luego, los aspectos técnicos, teóricos y organizacionales propios de una asesoría educativa que responde a la gestión de la calidad en educación. Los resultados datos encontrados fueron: la pérdida de la lengua materna, la desfiguración de la identidad indígena, la migración escolar, la presencia de docentes que no hablan kichwa, la falta de asesoría educativa en las instituciones bilingües. Todo esto por una política educativa trincada que hace resaltar la necesidad e importancia de contar con un asesor educativo en estas unidades educativas bilingües para aportar en el cumplimiento de las propuestas desde el MOSEIB, a la educación en los territorios y población bilingüe de nuestro país.
metadata.dc.description.degree: Especialista en Gestión de la Calidad en Educación
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2189
Appears in Collections:Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS APROBADA DE WALTER OCHOA UNAE PARA LA BIBLIOTECA.pdfTexto completo1,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.