Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2392
Title: Desarrollo de actividades interactivas enfocadas en textos literarios para el desarrollo de la lectoescritura en el séptimo año de EGB de la U.E Remigio Romero y Cordero
Authors: Méndez Naula, Fausto Emilio
Pesántez Paredes, Daniela Tatiana
metadata.dc.contributor.advisor: García Macías, Zoila Esthela
Keywords: Lectoescritura
Textos literarios
Comprensión lectora
Escritura
Actividades interactivas
Literacy
Literary texts
Reading comprehension
Writing
Interactive activities
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;166
Abstract: The present research project is the result of an observation process carried out at the "Remigio Romero y Cordero" Educational Unit, and responds to the educational needs detected in the seventh year of parallel "A" basic education. The central axis of the research was to strengthen the students' reading and writing processes, through active techniques that seek the solution to the identified problem. Through the execution of diagnostic techniques and instruments such as participant observation, pretest and posttest, it was possible to determine that most of the students have a reading and writing problem, which negatively influences their learning. For the development of this research, the qualitative research methodology was used, since it allows knowing the students' realities and building knowledge. For the analysis, the information was grouped into two categories: reading comprehension and writing, after which it was concluded that it is essential to strengthen reading and writing, to allow or ensure that children can write their own texts, increase their level of confidence, improve their self-esteem and improve their writing and reading skills, which will benefit their learning process. Therefore, the purpose of this research work is based on a didactic proposal of interactive activities focused on literary texts, for the development of reading and writing; based on workshops of easy application through the use of stories, legends, fables and audiobooks, that the teacher can develop with all his students, especially with those who present difficulties in both reading and writing.
Description: El presente proyecto de investigación es el resultado de un proceso de observación realizado en la Unidad Educativa “Remigio Romero y Cordero”, responde a las necesidades educativas detectadas en el séptimo año de educación básica paralelo “A”. El eje central de la investigación fue fortalecer los procesos de lectoescritura de los estudiantes, a través de técnicas activas que procuren la solución a la problemática identificada. Por medio de la ejecución de técnicas e instrumentos de diagnóstico como la observación participante, pretest y postest, se pudo determinar que la mayoría de los estudiantes poseen un problema de lectoescritura, lo que influye de manera negativa en su aprendizaje. Para el desarrollo de esta investigación se utilizó la metodología de investigación cualitativa, ya que esta permite conocer las realidades de los estudiantes y construir conocimientos. Para el análisis se agrupó la información en dos categorías: comprensión lectora y escritura, luego del cual se concluyó que es fundamental fortalecer la lectoescritura, para permitir o procurar que los niños puedan escribir sus propios textos, incrementar su nivel de confianza, mejorar su autoestima y mejorar la destreza de escritura y lectura con la cual se beneficiará su proceso de aprendizaje. Por lo tanto, la finalidad de este trabajo investigativo se fundamenta en una propuesta didáctica de actividades interactivas enfocadas en textos literarios, para el desarrollo de la lectoescritura; basadas en talleres de fácil aplicación mediante la utilización de cuentos, leyendas, fábulas y audiolibros, que el docente podrá desarrollar con todos sus estudiantes, especialmente con quienes presenten dificultades tanto en lectura como escritura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2392
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1 TIC15EB.pdfTexto completo4,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.