Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2414
Title: Los cuentos infantiles como anzuelo de la imaginación: la escritura creativa para estudiantes de sexto año de EGB de la U.E. “Víctor Gerardo Aguilar”
Authors: Pillcorema Lema, Sandra Magali
Munzón Bermejo, Nube Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Rodrigues Lopes, Mariana
Keywords: Escritura creativa
Cuentos infantiles
Creative writing
Children's Stories
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;66
Abstract: This degree work addressed a topic of great importance in favor of the creation of original children's stories for students. Its purpose is to promote creative writing in the sixth year of Basic General Education of the "Víctor Gerardo Aguilar" Educational Unit, in Cuenca, through the application of a creative writing workshop, as a response to the difficulties presented by students around the creative writing process. The research we have carried out is qualitative, with a participatory action-research (PAR) methodology. Respectively, we use techniques and instruments that allow us to obtain clear and precise information. These techniques and instruments helped us in the elaboration and evaluation of the proposal used. We develop the methodology in four processes: the pre-investigation stage. That is, the problem, the action plan through the proposal. Then the execution through the actions, to achieve improvements in student learning and, finally, the closure, in which a permanent conclusion about the investigative process is presented. The results achieved in the pedagogical proposal of the workshop called "Creative writing of children's stories" are really satisfactory since significant learning was achieved in each of the activities that were carried out in the classroom. The activities carried out are the following: story writing using images, story writing using a fantastic binomial, story writing backwards, story writing using an exquisite corpse. Finally, the last activity called theatrical expression.
Description: El presente trabajo de titulación aborda una temática de gran importancia a favor de la creación de cuentos infantiles originales de los estudiantes. Su finalidad es fomentar la escritura creativa en el sexto año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Víctor Gerardo Aguilar”, de Cuenca, mediante la aplicación de un taller de escritura creativa, como respuesta a las dificultades que presentan los estudiantes en torno al proceso de escritura creativa. La investigación que hemos llevado a cabo es de tipo cualitativa, con una metodología de investigación-acción participativa (IAP). Respectivamente, utilizamos técnicas e instrumentos que nos permitieron obtener información clara y precisa. Estas técnicas e instrumentos, nos ayudaron en la elaboración y valoración de la propuesta empleada. La metodología la desarrollamos en cuatro procesos: la etapa de pre-investigación. Es decir, el problema, el plan de acción a través de la propuesta. Seguidamente la ejecución a través de las acciones, para alcanzar las mejoras en el aprendizaje de los estudiantes y, por último, el cierre, en la cual se presenta una conclusión permanente sobre el proceso investigativo. Los resultados alcanzados en la propuesta pedagógica del taller denominado “Escritura creativa de cuentos infantiles” son realmente satisfactorios puesto que se logró un aprendizaje significativo en cada una de las actividades que se llevaron a cabo dentro del aula de clase. Las actividades realizadas son las siguientes: escritura de cuentos mediante el uso de imágenes, escritura de cuentos mediante un binomio fantástico, escritura de cuentos al revés, escritura de cuentos mediante un cadáver exquisito. Finalmente, la última actividad denominada expresión teatral.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2414
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS SANDRA-NUBE.pdf2,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.