Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2435
Title: Estimulación de la motricidad fina mediante la pedagogía de Reggio Emilia en infantes de 4 a 5 años en la Unidad Educativa del Milenio Sayausí
Authors: Loja Togra, Karla Michelle
Moina Llivisupa, Erika Jessenia
metadata.dc.contributor.advisor: Calle García, Tania Monserrath
Keywords: Habilidades motoras
Infantes
Reggio Emilia
Motor skills
Infants
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;89
Abstract: The present investigation Entitled "Stimulation of fine motor skills through Reggio Emilia pedagogy in infants aged 4 to 5 years in the Sayausí Millennium Educational Unit", had as a general objective to propose a guide with playful activities that stimulate fine motor skills through pedagogy. of Reggio Emilia in infants from 4 to 5 years of the initial sublevel 2 "A" in the Sayausí Millennium Educational Unit, Cuenca-Ecuador. This was theoretically based on two categories, the first fine motor skills and the second Reggio Emilia pedagogy, authors such as Ospina, Ramírez, Macias, Pachón, Correa and Estrella were taken into account. For this study, the socio-critical paradigm was implemented as a methodology with a qualitative approach and type of research action. Participatory observation, interview and survey were presented as techniques, while the checklist, field diary, interview guide and questionnaire were used as instruments. In the same way, the educational intervention proposal was developed, implemented, valued and socialized, the results of which were the acquisition of skills and fine motor skills in children, in addition to the development of their social, cognitive and emotional capacities. through the application of playful and innovative activities. To conclude, the research question was answered through the general objective of contributing to the stimulation of the fine motor area through the principles of Reggio Emilia pedagogy.
Description: La presente investigación Titulada “Estimulación de la motricidad fina mediante la pedagogía de Reggio Emilia en infantes de 4 a 5 años en la Unidad Educativa del Milenio Sayausí”, tuvo como objetivo general proponer una guía con actividades lúdicas que estimulen la motricidad fina mediante la pedagogía de Reggio Emilia en infantes de 4 a 5 años del subnivel inicial 2 “A” en la Unidad Educativa del Milenio Sayausí, Cuenca-Ecuador. Esta se fundamentó teóricamente con base en dos categorías, la primera motricidad fina y la segunda pedagogía de Reggio Emilia, se tomó en cuenta a autores como Ospina, Ramírez, Macias, Pachón, Correa y Estrella. Para este estudio se implementó como metodología el paradigma socio-crítico con un enfoque cualitativo y tipo de investigación acción. Se utilizó como técnicas la observación participativa, la entrevista y la encuesta, mientras que, como instrumentos la lista de cotejo, el diario de campo, guía de entrevista y el cuestionario. De la misma forma se diseñó, implementó, valoró y socializó la propuesta de intervención educativa, de la cual se obtuvo como resultados la adquisición de habilidades y destrezas motrices finas en los niños, además del desarrollo de sus capacidades sociales, cognitivas y emocionales, a través de la aplicación de actividades lúdicas e innovadoras. Para concluir se dio respuesta a la pregunta de investigación mediante el objetivo general de contribuir en la estimulación del ámbito motriz fino por medio de los principios de la pedagogía de Reggio Emilia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2435
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.