Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2437
Title: Desarrollo Socioemocional en niños de 3 a 4 años del Inicial 1 de la Unidad Educativa “Luis Cordero”, Azogues-Ecuador
Authors: Jiménez Arévalo, Leydi Lizeth
López Correa, Janina Xiomara
metadata.dc.contributor.advisor: Ullauri Ullauri, Carol Ivone
Keywords: Desarrollo socioemocional
Enseñanza-aprendizaje
Cuadernillo de actividades
Interacción educativa
Socioemotional development
Teaching-learning
Activity booklet
Educational interaction
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;91
Abstract: The present research sought to contribute to the socioemotional development of children from 3 to 4 years of age at the "Luis Cordero" Educational Unit, Azogues-Ecuador. In accordance with the purpose of reaching the objective set to work with the socioemotional development of infants. In the pre-professional practices, a deficit of interaction of children with their educational environment was identified, causing certain emotional, psychosocial and cognitive difficulties. Likewise, theoretical references on socioemotional development in the teaching-learning process at the initial level were systematized. Points of view were obtained from authors in relation to the theories of two pedagogues such as Piaget and Vygotsky, mentioned within the works of Miranda (2017), Grajales (2016), Regader (2015) and Lagos (2020); likewise, the Early Education Curriculum (2014) was presented. This study was oriented in a methodology based on Action-Research to transform the reality of group 1A, it had a Socio-Critical paradigm with a qualitative approach. Similarly, we worked with a type of applied study, then with this process the categorization that led to the diagnosis of socioemotional development was proposed, techniques such as participant observation, interview and survey were used; instruments such as: observation guide, question guide and questionnaire of questions were applied, which provided information that was deepened with the qualitative information analysis model, the following result was produced based on the diagnostic phase. Based on these aspects, the proposal of an activity booklet was constructed, from this intervention a positive progress was obtained in the face of what was identified, also, the children were motivated to control their emotions to face certain situations. Finally, conclusions were presented based on the objectives that resulted in a positive scope in the interaction between peers through dialogue spaces and general recommendations, such as giving continuity to the educational intervention proposal, giving a new look.
Description: La presente investigación buscó contribuir con el desarrollo socioemocional en niños de 3 a 4 años de la Unidad Educativa “Luis Cordero”, Azogues-Ecuador. Acorde con el propósito alcanzar en el objetivo planteado para trabajar con el desarrollo socioemocional de los infantes. En las prácticas preprofesionales se identificó un déficit de interacción de los niños con su entorno educativo, provocando ciertas dificultades emocionales, psicosociales y cognitivas. De igual modo, se sistematizó referentes teóricos sobre el desarrollo socioemocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el nivel inicial. Se obtuvo puntos de vista de autores en relación con las teorías de dos pedagogos como Piaget y Vygotsky, mencionados dentro de los trabajos de Miranda (2017), Grajales (2016), Regader (2015) y Lagos (2020); asimismo se presentó el Currículo de Educación Inicial (2014). Este estudio se orientó en una metodología basada en la Investigación-Acción para transformar la realidad del grupo 1A, se tuvo un paradigma Socio-Crítico con un enfoque cualitativo. De igual manera, se trabajó con un tipo de estudio aplicada, seguidamente con este proceso se planteó la categorización que direcciono al diagnóstico sobre el desarrollo socioemocional, se usó técnicas tales como la observación participante, entrevista y una encuesta; se aplicó instrumentos como: guía de observación, guía de preguntas y cuestionario de preguntas, mismos que brindaron información que se profundizó con el modelo de análisis de información cualitativo, se produjo el siguiente resultado con base en la fase diagnóstica. Con base en estos aspectos se construyó la propuesta de un cuadernillo actividades, de esta intervención se obtuvo un progreso positivo ante lo identificado, también, se motivó a los infantes a controlar sus emociones para afrontar ciertas situaciones. Finalmente, se presentó las conclusiones a base de los objetivos planteados que resulto un alcance positivo en la interacción entre pares a través de espacios de diálogo y las recomendaciones generales, tales como dar continuidad a la propuesta de intervención educativa, dando una nueva mirada.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2437
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2. TIC30EI.pdfTexto completo3,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.