Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3179
Title: Prevención de abuso sexual infantil desde el área de ciencias naturales en el 5to grado de Educación General Básica
Authors: Morocho Constante, Mayra Alexandra
Ponce Castro, Kelly Melissa
metadata.dc.contributor.advisor: Mendoza Carmona, Blanca Edurne
Reiban Garnica, Danilo Isaac
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Integración Curricular de Licenciado(a) en Ciencias de la Educación Básica
Keywords: Estrategia
Abuso sexual
Autocuidado
Recursos didáctico
Prevención
Strategy
Sexual abuse
Self-care
Didactic resources
Prevention
Issue Date: 25-Aug-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;246
Abstract: This research work deals with the prevention of Child Sexual Abuse (CSA) from the subject of Natural Sciences in the fifth grade of basic education. The importance of addressing this topic in the school context is emphasized, as well as the strategy of Problem Based Learning (PBL) and the implementation of a workshop called "No more CSA", in which didactic resources were used to teach prevention, identification and self-care of CSA, since it is classified into different types and can have serious consequences for the health and well-being of children. In this sense, it should be emphasized that systematic processes should be established for the follow-up of sexual education, related to the participation of parents, teachers and the educational community in the intervention of possible cases of CSA. For this reason, the barriers faced by teachers in the exercise of their role in the face of this problem and the importance of having the support of adequate resources are mentioned. The results of the workshop executed during the course of the research called "No more CSA" are presented, which seeks to raise awareness and prevent child sexual abuse through playful activities to raise awareness among students.
Description: El presente trabajo investigativo, trata sobre la prevención del Abuso Sexual Infantil (ASI) desde la asignatura de Ciencias Naturales en el quinto grado de educación básica. Se destaca la importancia de abordar este tema en el contexto escolar, además se mencionan la estrategia del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) y la implementación de un taller denominado “No más ASI”, en el cual se utilizaron recursos didácticos para la enseñanza de la prevención, identificación y autocuidado del ASI, puesto que, se clasifica en diferentes tipos y puede tener graves consecuencias para la salud y el bienestar de los niños/as. En este sentido cabe recalcar que se debe establecer procesos sistemáticos para el seguimiento de la educación sexual, relacionadas con la participación de padres, docentes y comunidad educativa en la intervención de posibles casos de ASI. Es por ello que, se mencionan las barreras que enfrentan los docentes en el ejercicio de su rol frente a esta problemática y la importancia de contar con apoyo de recursos adecuados. Se presentan los resultados del taller ejecutado en el trascurso de la investigación llamado "No más ASI" que busca concientizar y prevenir el abuso sexual infantil a través de actividades lúdicas para generar conciencia en los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3179
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Prevención de abuso sexual infantil desde el área de ciencias naturales.pdfTexto completo3,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.