Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3266
Title: Ambiente Virtual de Aprendizaje para fomentar el proceso de lectoescritura en el Subnivel de Preparatoria
Authors: Pontón Chévez, Alcira Margarita
metadata.dc.contributor.advisor: Sánchez Cruz, Liana
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Maestría previo a la obtención del título de Magister en Tecnología e Innovación Educativa
Keywords: Lectura
Escritura
Digitalización
Recursos educativos abiertos
Reading
Writing
Digitization
Open educational resources
Issue Date: 22-Oct-2023
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;557
Abstract: The objective of this research is to design a Virtual Learning Environment as a dynamic space to promote the literacy process in children of the High School Sublevel of the Santa María de la Esperanza Educational Unit, Chordeleg-Ecuador. Its theoretical foundation is supported by Ferreiro (2010), Igualada and Aparicio (2019), Constante et al. (2020), Rossaroli and Monsalvo (2022), among others, who affirm that the learning of reading and writing is carried out with appropriate stimuli and in accordance with the age of the group of students. Likewise, the importance of designing and using a VLE was supported, according to Infante and Pacheco (2020) it is an interactive, personalized and accessible resource that promotes comprehensive development. This research focuses on the socio-critical paradigm with a mixed approach and involves the actors immersed in this process: teacher, students and parents. Survey, interview and observation techniques were applied with their respective instruments: a questionnaire, an interview script and an observation guide. Through which it was identified that students present difficulties in the recognition and discrimination of vowels, retention and transfer of phonetic knowledge, shortcomings in naming, writing vowels and tracing vowel graphemes. Finally, the AVA was designed to promote the literacy process, it was validated by experts, this digital space is created according to the age of the learners, with recreational activities and interactive resources that promote literacy, a metacognitive process, so essential that it begins at this school level.
Description: La presente investigación tiene como objetivo diseñar un Ambiente Virtual de Aprendizaje como espacio dinámico para fomentar el proceso de lectoescritura en niños del Subnivel de Preparatoria de la Unidad Educativa Santa María de la Esperanza, Chordeleg-Ecuador. Su fundamentación teórica se sustenta en Ferreiro (2010), Igualada y Aparicio (2019), Constante et al. (2020), Rossaroli y Monsalvo (2022), entre otros, que afirman que el aprendizaje de la lectoescritura se lleva a cabo con los estímulos adecuados y acordes a la edad del grupo de estudiantes. Así mismo, se respaldó la importancia de diseñar y utilizar un AVA, que según Infante y Pacheco (2020) es un recurso interactivo, personalizado y accesible que promueve el desarrollo integral. Esta investigación se centra en el paradigma sociocrítico, con un enfoque mixto e involucra a los actores inmersos en este proceso: docente, estudiantes y padres de familia. Se aplicaron las técnicas de encuesta, entrevista y observación con sus respectivos instrumentos: un cuestionario, un guion de entrevista y una guía de observación. Mediante los cuales se identificó que los educandos presentan dificultades en el reconocimiento y discriminación de las vocales, retención y transferencia del conocimiento fonético, falencias para nombrar, escribir las vocales y trazar los grafemas vocálicos. Finalmente, se diseñó el AVA para fomentar el proceso de la lectoescritura, se validó por expertos, este espacio digital está creado acorde a la edad de los educandos, con actividades lúdicas y recursos interactivos que fomentan la lectoescritura, proceso metacognitivo, tan imprescindible que comienza en este nivel escolar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3266
Appears in Collections:Maestrías



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.