Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3648
Title: | Guía didáctica para mejorar la conducta socioafectiva en niños de 3 a 4 años del CEI “Rita Chávez de Muñoz”. |
Authors: | Buñay Nina, Ruth Elizabeth Muzha Romero, Paola Nicole Vilche Guamán, Joseline Poleth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calle Arévalo, María de Lourdes |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial. |
Keywords: | Conducta Socioafectiva Guía Didáctica Gamificación Disciplina Positiva Socio - Affective Behavior Didactic Guide Gamification Positive Discipline |
Issue Date: | 29-Nov-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFEI;250 |
Abstract: | The objective of this Curricular Integration Work is to propose a didactic guide from positive discipline and gamification for the management of socio-affective behavior, promoting a positive and collaborative environment in children aged 3 to 4 years from the CEI Rita Chávez de Muñoz of the Cuenca city. The methodological framework corresponds to the socio-critical paradigm, with a qualitative approach, and uses a case study design. The observation and semi-structured interview techniques with the observation guide and question guide instruments revealed the presence of both negative and positive behaviors in the infants, with the unfavorable ones being an obstacle to a harmonious learning environment, due to the lack of effective teaching strategies to establish norms and limits. As a proposal for educational intervention, the teaching guide for gamified activities “Playing in Harmony” was designed to contribute to the management of socio-affective behavior and provide a positive and collaborative environment. The pilot validation of 30% showed favorable results, with the active participation of the infants. The conclusions highlight the importance of innovative teaching strategies to regulate behavior, encourage compliance with rules and obtain a positive and collaborative environment. |
Description: | El presente Trabajo de Integración Curricular tiene como objetivo proponer una guía didáctica desde la disciplina positiva y la gamificación para el manejo de la conducta socioafectiva promoviendo un ambiente positivo y colaborativo en niños de 3 a 4 años del CEI Rita Chávez de Muñoz de la ciudad de Cuenca. El marco metodológico corresponde al paradigma sociocrítico con enfoque cualitativo. Se utiliza un diseño de estudio de caso. Las técnicas de observación y entrevista semiestructurada con los instrumentos guía de observación y guía de preguntas revelaron la presencia de conductas tanto negativas como positivas en los infantes, siendo las desfavorables un obstáculo para un ambiente de aprendizaje armonioso, debido a la falta de estrategias didácticas efectivas para establecer normas y límites. Como propuesta de intervención educativa se diseñó la guía didáctica de actividades gamificadas “Jugando en armonía” para aportar al manejo de la conducta socioafectiva y brindar un ambiente positivo y colaborativo. La validación por pilotaje del 30% mostró resultados favorables, con la participación activa de los infantes. Las conclusiones destacan la importancia de estrategias didácticas innovadores para regular la conducta, fomentar el cumplimiento de reglas y obtener un ambiente positivo y colaborativo. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3648 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEI-250.pdf | Texto completo | 2,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.