Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3649
Title: | Cuentos interactivos que rompen estereotipos de género en niños de 3-4 años. |
Authors: | Aguilar Japa, Lizbeth Paola Aguilar Rocano, Neroly Agusta Arroyo Medina, Ivanna Michelle |
metadata.dc.contributor.advisor: | Guillén Dután, David Eduardo |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Integración Curricular de Licenciado/a en Ciencias de la Educación Inicial |
Keywords: | Estereotipos de Género Primera Infancia Cuentos Interactivos Educación Igualitaria Gender Stereotypes, Early Childhood Interactive Stories Egalitarian Education |
Issue Date: | 21-Aug-2024 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Series/Report no.: | TFEI;251 |
Abstract: | The present Curricular Integration Work (TIC), entitled “Interactive stories that break gender stereotypes in 3-4 year old children”, objective to develop educational strategies that address gender stereotypes in the teaching-learning process within the area of Identity and Autonomy in the initial sub-level 2, in an Educational Unit in Azogues, Ecuador. This research is based on a qualitative approach and adopts a case study design under the interpretative paradigm. The authors who have theoretically supported the study include Abraham Maslow, Bronfenbrenner, and the Early Education Curriculum of 2014. The techniques and instruments used for data collection include participant observation-field diaries, semi-structured interview-question guide and focus group. The analysis of the information was carried out through grounded theory, open, axial and selective coding, which made it possible to identify a key diagnostic for the proposal entitled “Equal Adventures”. The scientific result includes the creation of nine realistic stories inspired by Montessori pedagogy, aimed at strengthening identity, child autonomy and values of inclusion, diversity and self-confidence. One of the most relevant conclusions points out that interactive stories are an effective tool to promote inclusive and equitable education from the first years of life. |
Description: | El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC), titulado “Cuentos interactivos que rompen estereotipos de género en niños de 3-4 años”, tiene como objetivo desarrollar estrategias educativas que aborden los estereotipos de género en el proceso de enseñanza-aprendizaje dentro del Ámbito de Identidad y Autonomía en el subnivel inicial 2, en una Unidad Educativa en Azogues, Ecuador. Esta investigación se fundamenta en un enfoque cualitativo y adopta un diseño de estudio de caso bajo el paradigma interpretativo. Los autores que han sustentado teóricamente el estudio incluyen a Abraham Maslow, Bronfenbrenner, y el Currículo de Educación Inicial del 2014. Las técnicas e instrumentos empleados para la recolección de datos abarcan la observación participante-diarios de campo, entrevista semiestructurada- guía de preguntas y grupo focal. El análisis de la información se realizó a través de la teoría fundamentada, codificación abierta, axial y selectiva, lo que permitió identificar un diagnóstico clave para la propuesta titulada "Aventuras Igualitarias". El resultado científico incluye la creación de nueve cuentos realistas inspirados en la pedagogía Montessori, orientados a fortalecer la identidad, autonomía infantil y valores de inclusión, diversidad y autoconfianza. Una de las conclusiones más relevantes señala que los cuentos interactivos son una herramienta eficaz para fomentar una educación inclusiva y equitativa desde los primeros años de vida. |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3649 |
Appears in Collections: | Educación Inicial |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFEI-251.pdf | Texto completo | 1,85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.