Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/874
Title: Construcción de los conocimientos en los estudiantes del Noveno Año de E.G.B. paralelo “B” de la Institución “María Helena Salazar de Pérez” con relación a la función lineal-afín y su aplicabilidad en la vida real
Authors: Cabrera Pineda, Christian Patricio
metadata.dc.contributor.advisor: Vanegas Muñoz, Yuly Marsela
Keywords: Función
Función lineal
Función afín
Function
Linear function
Affinity function
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;230
Abstract: The learning of mathematics is more significant when working with real situations. My master's thesis describes and demonstrates the learning of linear and related functions through the realization of didactic sequences with contextualized situations, in such a way that my students made learning a real experience. The design of the activities in the didactic sequences was divided into twelve sessions; each of them had its process, particularity and sequentially, thus achieving the pedagogical objective and the motivation to learn. The sessions began with their respective verbal statement arriving at the table of values and graphing the Cartesian plane describing the solutions, analysis or formulas extracted by the students. The incorporation of the TICs (Application of geo-gebra) in the didactic sequences helped to observe and enrich the learning of the linear and related functions, as well as the effective complement of the use of the appropriate didactic material. The achievements are reflected in the evaluations and the rubrics built with the appropriate and fair criteria that were observing the necessary feedback. The self-assessment was carried out daily in the portfolios and allowed to know the arguments that the students gave, reflecting and empowering the activities and the theme. The didactic sequences with contextualized situations constitute a very valuable strategy since not only do they achieve learning, but the real need to learn arises in the student, an indispensable element for the construction of learning.
Description: El aprendizaje de la matemática resulta más significativo cuando se trabaja con situaciones reales. Mi tesis de master describe y demuestra el aprendizaje de las funciones lineales y afines a través de la realización de secuencias didácticas con situaciones contextualizadas, de tal forma que mis estudiantes hicieron del aprendizaje una experiencia real. El diseño de las actividades en las secuencias didácticas se dividió en doce sesiones; cada una de ellas tenía su proceso, particularidad y secuencialidad logrando así el objetivo pedagógico y la motivación por aprender. Las sesiones iniciaban con su respectivo enunciado verbal llegando a la tabla de valores y graficando el plano cartesiano describían las soluciones, análisis o las formulas extraídas por los estudiantes. La incorporación de las TICs, (Aplicación de geo—gebra) en las secuencias didácticas ayudaron observar y enriquecer el aprendizaje de las funciones lineales y afines como también fue complemento efectivo la utilización del material didáctico adecuado. Los logros se reflejan en las evaluaciones y las rúbricas construidas con los criterios apropiados y justos que con amplitud iban observando la retroalimentación necesaria. La autoevaluación se realizaba diariamente en los portafolios y permitieron conocer las argumentaciones que daban los estudiantes llegando a reflexionar y empoderar las actividades y el tema.Las secuencias didácticas con situaciones contextualizadas constituyen una estrategia valiosísima ya que no solo logran el aprendizaje, sino que surge en el estudiante la necesidad real por aprender, elemento indispensable para la construcción del aprendizaje.
metadata.dc.description.degree: Magister En Educación Mención En Enseñanza De La Matemática
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/874
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM-EM-51.pdfTexto completo9,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.