Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1034
Title: Estrategias Creativas para potenciar la Educación Cultural y Artística en el Subnivel Medio de la Unidad Educativa Central La Inmaculada en Cuenca.
Authors: Muñoz Cajilima, Marco Andres
Tenezaca Ochoa, Gladys Isabel
metadata.dc.contributor.advisor: Pantoja Sánchez, María Teresa
Keywords: creativas;estrategia educativa;educación;cultural;artística;currículo;creative;strategy;educational;education;artistic;curriculum
Issue Date: 10-Sep-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;7
Abstract: The aim of this degree work is to propose creative strategies for teaching the subject of Cultural and Artistic Education (ECA). Taking into consideration the performance level skills established for that subject. Programs have been consulted in which creative activities for the teaching of this subject are evidenced. The work has a qualitative research approach with case study methodology. Data collection techniques and instruments such as participant observation, interviews and surveys were used to collect information. With the purpose of trying to give a solution to the evidenced problem that corresponds to the scarce use of didactic material in the classes of Cultural and Artistic Education, the creative strategies were designed, the same ones that comprise a set of activities that contribute to the teaching of the subject of Cultural and Artistic Education. These strategies were presented to middle-level teachers in a conversation held at the institution. The strategies were designed to improve the teaching of the subject of cultural and artistic education, are based on the promotion of cultural and artistic values.
Description: El presente trabajo de titulación, tiene como objetivo el planteamiento de estrategias creativas para la enseñanza de la asignatura de Educación Cultural y Artística (ECA). Esta propuesta toma en consideración las destrezas con nivel de desempeño establecidas y programas en los que se evidencian actividades creativas para la enseñanza de esta asignatura. El trabajo posee un enfoque de investigación de carácter cualitativo con metodología de estudio de caso. Para la recolección de información se emplearon técnicas e instrumentos de recolección de datos como: la observación participante, entrevistas y encuestas. Se identificó que los docentes no cuentan con capacitación para impartir la asignatura de ECA y emplean escaso material didáctico para sus clases. Las estrategias creativas diseñadas se dividen en tres bloques: “El yo: la Identidad”, “El encuentro con otros: la alteridad” y “El entorno: espacio, tiempo y objetos”. Su implementación en el aula favoreció la creatividad, motivación, trabajo colaborativo y atención, con el fin de tratar de dar una solución a la problemática evidenciada. Las estrategias fueron diseñadas para mejorar la enseñanza de la asignatura de Educación Cultural y Artística y se tienen como base la promoción de valores culturales y artísticos. Como conclusión fundamental se asume que las estrategias diseñadas contribuyen a la solución de la problemática planteada y se recomienda el uso de estas estrategias por parte de los docentes de ECA.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1034
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6 - Documento del Trabajo de titulación completo.pdfTexto completo7,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.