Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1035
Title: Fortalecimiento del desempeño profesional docente en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Lengua y Literatura
Authors: Pérez Gómez, Jonathan Diego
Sacta Calle, Olga Ruth
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Rensoli, Madelin
Keywords: desempeño profesional docente;programa de formación;calidad educativa;teaching professional performance;training program, educational qualit
Issue Date: 8-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;3
Abstract: Teaching professional performance is one of the fundamental pillars to ensure educational quality, so this work focuses on implementing a training program to strengthen this process in teachers in the area of Language and Literature of the initial, preparatory levels, elementary and middle, in the Educational Unit "Zoila Aurora Palacios". The socio-critical paradigm was adopted, with a qualitative approach and Participatory Action Research. The program arises from the results of the diagnosis made with 8 teachers of the middle sub-level, which allowed the identification of their strengths and aspects to be improved. The analysis of the bibliographic sources favored approaching a proper definition of the Professional Teaching Performance category. Thus, 4 dimensions emerge: teaching practice, contextual and of needs of the subjects, evaluation of the achievement of learning and psychopedagogical. The instruments that were applied: interview guide, classroom observation sheet, documentary analysis guide and semantic differential table. As a result, a training program was developed and, for partial implementation, the execution of a continuing education course was determined. The results of the course indicate that: there is a transformation of perspective regarding teacher training and improvements are made in the Didactic Unit Plans. Therefore, training programs should be carried out that integrate a diagnosis on the needs of teachers, consider various training paths and carry out monitoring and evaluation of the implementation in order to propose improvement plans.
Description: El desempeño profesional docente es uno de los pilares fundamentales para asegurar la calidad educativa, por ello este trabajo se centra en implementar un programa de formación para el fortalecimiento de este proceso en los docentes en el área de Lengua y Literatura de los subniveles inicial, preparatoria, elemental y media, en la Unidad Educativa “Zoila Aurora Palacios”. Se asumió el paradigma sociocrítico, con enfoque cualitativo y la Investigación Acción Participativa. El programa surge a partir de los resultados del diagnóstico realizado con 8 docentes del subnivel medio, que permitió la identificación de sus fortalezas y aspectos a mejorar. El análisis de las fuentes bibliográficas favoreció aproximarse a una definición propia sobre la categoría Desempeño Profesional Docente. Así emergen 4 dimensiones: práctica docente, contextual y de necesidades de los sujetos, evaluación del logro de aprendizajes y psicopedagógica. Los instrumentos que se aplicaron: guía de entrevista, ficha de observación áulica, guía de análisis documental y tabla diferencial semántica. En consecuencia, se elaboró un programa de formación y para la implementación parcial, se determinó la ejecución de un curso de educación continua. Los resultados del curso indican que: existe una transformación de perspectiva acerca de la formación docente y se realizan mejoras en las Planificaciones de Unidad Didáctica. Por tanto, se deben realizar programas de formación que integren un diagnóstico sobre las necesidades de los docentes, que consideren varias vías de formación y que realicen un seguimiento y evaluación a la implementación con la finalidad de proponer planes de mejora.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1035
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.Trabajo-de-titulación.pdfTexto completo2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.