Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1036
Title: Aprender dentro del aula: programa de formación de docentes en servicio sobre metodologías activas
Authors: Encalada Sapatanga, Alex Armando
Cachimuel Tituaña, Edwin Javier
metadata.dc.contributor.advisor: López de Herrera, Marielsa Emilia del Socorro
Keywords: Formación continua;Metodologías activas;Aprender haciendo;Continuing training;Active methodologies;Learning by doing
Issue Date: 7-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;4
Abstract: Continuing training in teachers is an important process to improve their performance in the classroom. The continuous training process has been questioned in recent years due to the superficial approach to the true educational needs of teachers and in some cases, composed of irrelevant workshops, unrelated to the reality and without monitoring within the classroom. The OCDE (2015) points out that continuous training programs such as workshops, courses, and conferences must be accompanied by other forms of training due to the few incidences in pedagogical practices. The present research deals with the development of an in-service teacher training program on active methodologies, through the "learning by doing" in the classroom, in order to optimize professional performance in pedagogical management. The research was carried out in the Zoila Aurora Palacios Educational high school in Cuenca. Two teachers of the subjects: Language and Literature and Social Studies of the Higher Sublevel participated. The research methodology used was qualitative based on a case study. It was divided in three phases: diagnosis, monitoring and evaluation. The results show that the teacher training program in active methodologies through "learning by doing" is effective, since knowledge about active methodologies and their processes increased in relation to the knowledge teachers had prior to research, and fact, some methodologies stood out more than others from the hand of the participating teachers.
Description: La formación continua en los docentes es un proceso importante para mejorar su desempeño en el aula. El proceso de formación continua en los últimos años ha sido cuestionado debido al abordaje superficial de las verdaderas necesidades educativas de los docentes, en algunos casos, por estar compuesto únicamente por talleres poco pertinentes, ajenos a la realidad del contexto y sin seguimiento dentro del aula. La OCDE (2015) señala que los programas de formación continua como talleres, cursos, y conferencias deben acompañarse de otras formas de capacitación debido a sus pocas incidencias en las prácticas pedagógicas. La presente investigación aborda el desarrollo de un programa de formación de docentes en servicio sobre metodologías activas, a través del “aprender haciendo” dentro del aula de clase, con el fin de optimizar el desempeño profesional en la gestión pedagógica. La investigación se realizó en la Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios en la ciudad de Cuenca. Se trabajó con dos docentes de las asignaturas: Lengua y Literatura y Estudios Sociales del Subnivel Superior. La metodología de la investigación utilizada fue cualitativa a partir de un estudio de caso. Se dividió en tres fases: diagnóstico, seguimiento y valoración. Los resultados muestran que el programa de formación de docentes en metodologías activas a través del “aprender haciendo” es eficaz, puesto que el conocimiento sobre metodologías activas y sus procesos aumentó con relación a los conocimientos que tenían previo a la investigación. En definitiva, algunas metodologías se sobresalieron más que otras de la mano de las docentes participantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1036
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APRENDER DENTRO DEL AULA PROGRAMA DE FORMACIÓN DE DOCENTES E.pdfTexto completo1,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.