Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1044
Title: El desempeño de los docentes de matemáticas en contextos desafiantes: estudio de casos
Authors: Moreno Moreno, Edison Michael
metadata.dc.contributor.advisor: López de Herrera, Marielsa Emilia del Socorro
Keywords: ser maestro;pedagogía;técnica;contexto;being a teacher;pedagogy;technique;context
Issue Date: 8-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;2
Abstract: The National Institute for Educational Evaluation (INEVAL) applied in 2016 tests of disciplinary knowledge to all teachers in Ecuador through the evaluation of Being a Teacher. This research studied the performance of the best-rated teachers in the area of mathematics in zone 6 that serve socio-economically vulnerable students. The work sought to know how they carry out their pedagogical practice within the classroom, what techniques and resources they use most often to explain the different topics, how is their content management and how is their relationship with the students. The research was qualitative with descriptive-analytical character and with an ethnographic approach. As a result of the present work it was identified that each teacher has a unique and different model that is a mixture of the known models (constructivism, behaviorism, humanism, cognitivist). However, they have in common that they use group and individual work techniques, the masterful presentation on the blackboard and the dialogue with the students, as well as a variety of didactic resources. As a final conclusion, it is established that the teachers observed have an excellent content management, a diversity of teaching strategies and an excellent relationship with the students. The results presented in the paper open a debate about which of the techniques used by teachers working in challenging contexts could be replicated by other teachers in similar contexts
Description: El Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEVAL) aplicó en 2016 pruebas de saberes disciplinares a todos los docentes de Ecuador a través de la evaluación Ser Maestro. Esta investigación estudió el desempeño de los docentes mejores puntuados en el área de matemática de la zona 6 que atienden a los estudiantes vulnerables socioeconómicamente (escuelas fiscales). El trabajo buscaba saber cómo llevan a cabo su práctica pedagógica dentro del aula, qué técnicas y recursos utilizan con más frecuencia para explicar los diferentes temas, como es su manejo del contenido y cómo es su relación con los estudiantes. La investigación fue cualitativa con carácter descriptivo-analítico y con un enfoque etnográfico. Como resultado del presente trabajo se identificó que cada docente tiene su modelo único y diferente que es una mezcla de los modelos conocidos (constructivismo, conductismo, humanismo, cognitivista). Sin embargo, tienen en común que utilizan técnicas de trabajo grupal e individual, la exposición magistral en el pizarrón y el diálogo con los estudiantes, además de una variedad de recursos didácticos. Como conclusión final se estable que los docentes observados poseen un excelente manejo de contenidos, diversidad de estrategias didácticas y una excelente relación con los estudiantes. Los resultados presentados en el trabajo abren un debate acerca de cuáles de las técnicas que utilizan los docentes que trabajan en contextos desafiantes pudieran ser replicables por otros docentes en contextos similares.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1044
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Titulacion Edison Moreno.pdfTexto completo1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.