Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1047
Title: Relación del rendimiento académico y el estado nutricional de los estudiantes de la básica superior de la Unidad Educativa Herlinda Toral
Authors: García Barros, Juan Diego
Gómez Chávez, Josselyn Maeling
metadata.dc.contributor.advisor: Mera Patiño, Ana Karina
Keywords: Rendimiento académico;Estado nutricional;Factores;Básica superior;Cognitivo;Físico;Psicológico;Academic performance;Nutritional status;Upper basic;Factors;Cognitive;Physical;Psychologica
Issue Date: 10-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;5
Abstract: The present investigation seeks to reflect the existence of the relation of academic performance with the nutritional status of the students of the Superior Basic Education in the Herlinda Toral Educational Unit. In the same way, it seeks to respond to the problems that students present in the learning process. The theoretical framework of this research will be based on scientific sustenance, because valuable concepts and contributions from different bibliographical sources will be addressed. A type of explanatory and descriptive methodology was implemented, a mixed approach, because in the analysis of the results the academic performance and the nutritional status are correlated, the means of the different techniques and the instruments as the written answers on the alimentary habits. and academic performance, that the collection of necessary information. In addition, the record of the average of the academic year of the school year 2018-2019 was obtained, finally, a written interview was made to the professionals of education and health to know the different points of view on the adequate results.
Description: La presente investigación, busca reflejar la existencia de la relación del rendimiento académico con el estado nutricional de los estudiantes de la Educación Básica Superior en la Unidad Educativa Herlinda Toral. De igual manera, busca expresar los problemas que presentan los estudiantes en el proceso de aprendizaje, debido a que no poseen una buena alimentación. El marco teórico de esta investigación permitirá dar el sustento científico, debido a que abordarán conceptos valiosos y aportes de diferentes fuentes bibliográficas. Se implementó un tipo de metodología explicativa y descriptiva, con un enfoque mixto, debido a que, en el análisis de los resultados, se correlaciona el rendimiento académico y el estado nutricional, por medio la aplicación de distintas técnicas e instrumentos como encuestas escritas sobre los hábitos alimenticios y el rendimiento académico, que permitió la recopilación de la información necesaria. Además, se obtuvo el registro de promedio del primer quimestre del año lectivo 2018 -2019, por último, se realizó una entrevista escrita a diferentes profesionales de la educación y de la salud para conocer los diferentes puntos de vista sobre los resultados obtenidos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1047
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RELACION DEL RENDIMIENTO ACADEMICO Y EL ESTADO NUTRICIONAL.pdfTexto completo2,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.