Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1080
Title: Plan de refuerzo académico para el desarrollo de destrezas con criterio de desempeño
Authors: Ortega Ochoa, Elvis Gerardo
Taquez Taquez, Andrea Mery
metadata.dc.contributor.advisor: Padilla Padilla, Edison Javier
Keywords: refuerzo académico;plan de mejora;estrategias metodológicas;academic reinforcement;improvement plan;methodological strategies
Issue Date: 14-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;17
Abstract: The project focus on academic reinforcement since in the Herlinda Toral Educational Unit’s institutional self-assessment the academic reinforcement has a 79% of effectiveness, in other words, it exists a 21% of students with low academic performance that they do not reach the required learnings even after the academic performance. Consequently, the project’s objective is to applicate an institutional improvement plan focused on management of academic reinforcement to develop performance-criterion skills for the students that do not reach required learnings. The methodology frames in a social critical paradigm that it employs participatory action research with a mixed approach. It is a mixed approach because it considers quantitative and qualitative data through survey applied to collect information about the methodology strategies used and that they have given better learning results in the academic reinforcement. The principal result is the application of the institutional improvement plan to manage the academic reinforcement, it was an effective of 80%, in other words, 8 of 10 students reach the required learnings. In conclusion, the present project contributed to manage of the institutional academic reinforcement through a systematic way and it responses to learning's particularities of primary and secondary education.
Description: El proyecto se centra en el refuerzo académico, puesto que en la Autoevaluación Institucional de la Unidad Educativa “Herlinda Toral” se lo valora con una eficacia del 79%, es decir, existe un 21% de estudiantes con bajo rendimiento académico que no alcanzan los aprendizajes requeridos después del refuerzo académico. Consecuentemente, el objetivo del proyecto es aplicar un Plan de mejora institucional enfocado en la gestión del refuerzo académico para el desarrollo de destrezas con criterio de desempeño de los estudiantes que no alcanzan los aprendizajes requeridos. La metodología se enmarca en un paradigma socio – critico que emplea a la investigación acción participativa con un enfoque de carácter mixto, pues se consideran datos cuantitativos y cualitativos en la técnica de la encuesta para la recolección de información sobre las estrategias metodológicas del refuerzo académico que se utilizan y dan mejores resultados de aprendizaje. Uno de los principales resultados que se evidencia es la aplicación del Plan de mejora institucional para la gestión del refuerzo académico el cual tuvo una efectividad del 80%, es decir, 8 de 10 estudiantes alcanzaron los aprendizajes requeridos. En conclusión, el presente proyecto aporta a la gestión del refuerzo académico de la Institución de manera sistémica y responde a las particularidades de aprendizaje del nivel de básica (medio y superior) y bachillerato.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1080
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BIBLIOTECA TRABAJO DE TITULACIÓN.pdfTexto completo2,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.