Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1081
Title: La autorregulación y el rendimiento académico en el área de Matemática. Caso Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios
Authors: Villón Tomalá, Ana María
Farez Paguay, Boris Daniel
metadata.dc.contributor.advisor: Collado Ruano, Javier
Keywords: autorregulación;rendimiento académico;enseñanza-aprendizaje;matemática;self-regulation;academic performance;teaching-learning;mathematics
Issue Date: 12-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;18
Abstract: The self-regulation of learning from the holistic approach regulates the teaching-learning process (TLP) through the conscience of the individual. The main objective of this research is to determine the influence of self-regulation on academic performance, specifically in the area of Mathematics. The investigative study is of qualitative-quantitative type with a mixed approach. The sample was selected intentionally and made up of 259 students whose minimum age is 12 years and maximum 16. The methods used were: participatory action research (IAP), the descriptive-correlational and theoretical method. The complex vision was analyzed from the methodological triangulation to counteract the information. Based on the analysis, a proposal was proposed that integrates the processes of self-regulation in the holistic education of students from the preparatory education to the baccalaureate. The results of the investigation determined a weak positive correlation from the quantitative approach and a positive influence of the self-regulation in the academic performance from the qualitative approach.
Description: La autorregulación del aprendizaje desde el enfoque holístico regula el proceso de enseñanza-aprendizaje (PEA) mediante la conciencia del individuo. Esta investigación tiene como principal objetivo determinar la influencia de la autorregulación en el rendimiento académico, específicamente en el área de Matemática. El estudio investigativo es de tipo cuali-cuantitativo con un enfoque mixto. La muestra fue seleccionada de manera intencional y conformada por 259 estudiantes cuya edad mínima es 12 años y máxima 16. Los métodos empleados fueron: la investigación acción participativa (IAP), el método descriptivo-correlacional y teórico. La visión compleja se analizó desde la triangulación metodológica para contrarrestar la información. Con base en el análisis se planteó una propuesta que integra los procesos de autorregulación en la formación holística de los estudiantes desde la Educación preparatoria hasta Bachillerato. Los resultados de la investigación determinaron una correlación positiva débil desde el enfoque cuantitativo y una influencia positiva de la autorregulación en el rendimiento académico desde el enfoque cualitativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1081
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.