Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1091
Title: Alternativa curricular para el desarrollo de la competencia en la resolución de problemas en el 9°B, Institución “Julio María Matovelle
Authors: Pulla Pulla, Beatríz Gabriela
Yagual Anchundia, Karen Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
Keywords: problemas matemáticos;resolución de problemas;texto escolar;mathematical problems;problem solving;school text.
Issue Date: 6-Sep-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;28
Abstract: The problem solving is a fundamental content in the teaching and learning of mathematics, which is why several countries have expressed it in their curricular proposals, among them, Ecuador. This paper analyzes how these curricular proposals are reflected, on problem solving, in the 9th grade school text, in relation to the algebra and functions block. During the investigation, a deep theoretical review was carried out regarding the teaching-learning process of problem solving and the development of competence in students to solve problems, establishing important conceptualizations and characterizations, which served as the basis for the operationalization of variables: formulation of mathematical problems and competence in solving problems. Then a mixed methodological design was carried out aimed at verifying the manifestation of both variables as an initial diagnosis in the textbook of 9th grade of the GBS and the parallel 2 of the Educational Unit “Julio María Matovelle”, through observation participant, teacher interview, initial test; which showed vast deficiencies in their indicators. Subsequently, a curricular alternative was designed, applied and evaluated, whose center had the proposal to modify the formulations of textbook problems, yielding significantly higher results than initially obtained, which is taxed to improve competition for problem solving by students.
Description: La resolución de problemas es un contenido fundamental en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, por lo que varios países lo han plasmado en sus propuestas curriculares, entre ellos, el Ecuador. El presente trabajo analiza cómo se refleja estas propuestas curriculares, sobre la resolución de problemas, en el texto escolar de 9no grado, en relación al bloque de álgebra y funciones Durante la investigación, se realizó una profunda revisión teórica respecto al proceso de enseñanza aprendizaje de la resolución de problemas y el desarrollo de la competencia en los estudiantes para resolver problemas, llegando establecer conceptualizaciones y caracterizaciones importantes, que sirvieron de base para la operacionalización de las variables: formulación de los problemas matemáticos y competencia ante la resolución de problemas. Luego se realizó un diseño metodológico mixto encaminado a constatar a manifestación de ambas variables a manera de diagnóstico inicial en el libro de texto de 9no grado de la EGB y el paralelo 2 de la Unidad Educativa “Julio María Matovelle”, por medio de la observación participante, la entrevista a la docente, la prueba inicial; los cuales arrojaron vastas deficiencias en sus indicadores. Posteriormente se diseñó, aplicó y evaluó una alternativa curricular, que en cuyo centro tenía la propuesta de modificaciones de las formulaciones de problemas del libro de texto, arrojando resultados significativamente superiores a los obtenidos inicialmente, con lo cual se tributa a la mejora de la competencia para la resolución de problemas por los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1091
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PlantillaTrabajodeTitulacion.pdfTexto completo6,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.