Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1101
Title: Estrategia educativa para fomentar la interdisciplinariedad entre las asignaturas de matemática y ciencias naturales mediante la sucesión de FIBONACCI
Authors: Pallchisaca Suquilanda, Silvia Alexandra
Zhimnay Valverde, Etson Oswaldo
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
Keywords: Interdisciplinariedad;Estrategia;Sucesión de fibonacci;Interdisciplinarity;Fibonacci succession;Strategy
Issue Date: 19-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;39
Abstract: This document highlights educational research, through the case study and the implementation of an educational strategy as an influential factor in the teaching-learning process of Mathematics, which was socialized, designed, applied and evaluated in the seventh grade of Basic General Education (BGE) parallel "C", in the Educational Unit Zoila Aurora Palacios (UEZAP) in Cuenca city. The project aims to promote Interdisciplinarity during the LTP Mathematics and Natural Sciences, prior diagnosis of the problems that arise in the classroom by using different techniques and tools for validation. This is how the objectives are framed, the main one, secondary objectives and the steps to be followed. With the support of the theoretical foundation, it was identified that through the implementation of a dynamic educational strategy that adapts to students and teachers there would be a valid option to propose a different system. All this thorough an interdisciplinary approach based on the succession of Fibonacci, to promote the teaching-learning in the seventh level of BGE. For this, an educational strategy was designed, which was applied inside and outside the classroom, with different activities that enhanced meaningful learning both Mathematics and Natural Sciences. Finally, it contributed to improve the educational practice in the seventh level of BGE, by means of the applied strategy, because of the flexible nature which would allow its adaptation to the different educational levels of the institution.
Description: En el presente documento se pone de manifiesto la investigación educativa, a través de la implementación de una estrategia educativa como factor influyente en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática, la cual se socializó, diseñó, aplicó y evaluó en el séptimo grado de Educación General Básica (EGB) paralelo “C”, de la Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios (UEZAP) de la ciudad de Cuenca. El proyecto tiene como objetivo fomentar la interdisciplinariedad durante el PEA de la Matemática y las Ciencias Naturales, previo diagnóstico de la problemática que surge en el aula de clases, con la utilización de diferentes técnicas e instrumentos para su validación. Así se enmarcan los objetivos, el general y los específicos y se focalizan los pasos a seguir. Con el apoyo de la fundamentación teórica se identificó que mediante la implementación de una estrategia educativa dinámica que se adapte a los estudiantes y docentes existiría una opción válida para proponer un sistema diferente. Todo ello con un enfoque interdisciplinar basado en la sucesión de Fibonacci, para potenciar la enseñanza- aprendizaje del séptimo año de EGB. Para esto se diseñó una estrategia educativa, que fue aplicada dentro y fuera del salón de clase, con diferentes actividades que potenciaron el aprendizaje significativo de manera conjunta con las áreas de Matemática y Ciencias Naturales. Finalmente, se contribuyó a mejorar la práctica educativa del 7° “C” de EGB, mediante la estrategia aplicada, la misma fue de carácter flexible lo que permitiría su adaptación a otros niveles educativos de la institución.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1101
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Pallchisaca, S. & Zhimnay, O.-convertido.pdfTexto completo2,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.