Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1102
Title: Alternativa metodológica basada en el uso de Khan Academy como refuerzo académico en matemáticas para mejorar el rendimiento académico
Authors: Cuesta Bueno, Igor Fabian
Moreira Cedeño, Steeven Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Serra, José Enrique
Keywords: alternativa metodológica;refuerzo académico;khan academy;tic;rendimiento académico;methodological alternative;academic reinforcement;academic performance
Issue Date: 29-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;40
Abstract: The methodological alternative is an innovative option that the teacher chooses depending on the interests, strengths and feasibility of execution in the process of academic reinforcement. Academic reinforcement is a process that includes a set of activities that the teacher executes towards students who do not achieve the required learnings, in the Ecuadorian case, less than 7 points out of 10. Planning, implementation and evaluation of the methodological alternative based on the use of Khan Academy as an academic reinforcement to improve academic performance was developed with an experimental group of 15 eighth-year basic students in the Unit Educational Zoila Aurora Palaces during the partial 2, 3 and 4 of the subject of Mathematics. The proposed methodology is quasi-experimental using theoretical, empirical and statistical methods. The results obtained by the experimental group in its academic performance present an outstanding evolution; its minimum score went from 1.79 to 5.17. Therefore, no student is located on the scale “do not reach the required learning”, according to the scale proposed by the Ministry of Education.
Description: La alternativa metodológica es una opción innovadora que el docente escoge dependiendo de los intereses, fortalezas y factibilidad de ejecución en el proceso de refuerzo académico. El refuerzo académico es un proceso que contempla un conjunto de actividades que ejecuta el docente hacia los estudiantes que no logran los aprendizajes requeridos, en el caso ecuatoriano, menos de 7 puntos sobre 10. La planificación, implementación y evaluación de la alternativa metodológica basada en el uso de Khan Academy como refuerzo académico para mejorar el rendimiento académico se desarrolló con un grupo experimental de 15 estudiantes de octavo año de básica en la Unidad Educativa Zoila Aurora Palacios durante los parciales 2, 3 y 4 de la asignatura de Matemáticas. La metodología propuesta es de tipo cuasiexperimental utilizando métodos teóricos, empíricos y estadísticos. Los resultados obtenidos por el grupo experimental en su rendimiento académico presentan una destacada evolución, su puntuación mínima pasó de 1.79 a 5.17. Por lo tanto, ningún estudiante se ubica en la escala “no alcanzan los aprendizajes requeridos”, según la escala propuesta por el Ministerio de Educación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1102
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Proyecto de titulación. Cuesta y Moreira 2019.pdfTexto completo6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.