Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1106
Title: El Método Singapur para el desarrollo de competencias en la resolución de problemas matemáticos con números fraccionarios
Authors: Alba Cobos, Lilibeth Anaí
García Cárdenas, María del Carmen
metadata.dc.contributor.advisor: Hernández Amaro, Luis Enrique
Keywords: Desarrollo de competencias;Resolución de problemas;Método singapur;Estrategia didáctica;Development of competences;Problems resolution;Singapore method;Didactic strategy
Issue Date: 12-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;44
Abstract: The present research was elaborated with the objective of implementing a didactic strategy for the development of competences in the resolution of mathematical problems related to the fractions in students of the 7th year of the EGB of the Educational Unit "Tres de Noviembre" through the use of the Singapore method. In order to achieve this goal, we worked systematically with the students of this group of students and the mathematics teachers of the Educational Unit; the scope of the research is descriptive because it specifies the characteristics of the methodological processes of teaching and the development of competences in Mathematics. In research based on a socio-critical paradigm, synthetic methods and modeling were used as fundamental methods, which were combined with techniques such as documentary analysis, participant observation, interviews and the application of pedagogical tests qualitative-quantitative approach. The implementation of the proposal, students were able to gain a greater understanding of Mathematics content with respect to fractions. Students were also able to improve their reasoning skills to solve problems and improve interpersonal relationships based on the dynamics of group applied during the activities of the strategy. Moreover, the attitude of students towards mathematics had positive changes because now they feel more affective for it.
Description: Resumen La presente investigación se elaboró con el objetivo de implementar una estrategia didáctica para el desarrollo de competencias en la resolución de problemas matemáticos relacionados con las fracciones en estudiantes de 7° año de EGB de la Unidad Educativa “Tres de noviembre”, mediante el empleo del método Singapur. Para el logro de este objetivo se trabajó de forma sistemática con los estudiantes de este grupo de estudiantes y los docentes de matemática de la Unidad educativa; el alcance de la investigación es descriptivo porque especifica las características de los procesos metodológicos de enseñanza y del desarrollo de competencias en la Matemática. En la investigación sustentada en un paradigma sociocrítico, se utilizaron como métodos fundamentales el analítico sintético y la modelación que fueron combinados con técnicas tales como el análisis documental, la observación participante, las entrevistas y la aplicación de pruebas pedagógicas por lo que se apoya en un enfoque cualitativo-cuantitativo. Con la implementación de la propuesta se logró que los estudiantes tengan una mayor comprensión del contenido de Matemática respecto a fracciones, también se logró que los estudiantes potencien su capacidad de razonamiento para la resolución de problemas, mejoras en las relaciones interpersonales a partir de las dinámicas de grupo aplicadas durante las actividades de la estrategia y la actitud de los estudiantes hacia la matemática tuvo cambios positivos porque ahora sienten mayor afectividad por la misma.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1106
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS Alba-García.pdf3,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.