Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1107
Title: Sistematización de experiencias investigativas de la práctica: propuesta para la construcción de aprendizajes personalizados en Educación Básica Superior
Authors: Morocho Farez, Jessica Estefanía
Pinos Aucancela, Tannya Lorena
metadata.dc.contributor.advisor: Fraga Luque, Odalys
Keywords: sistematización;aprendizaje personalizado;estrategia;systematization;personalized learning;strategy
Issue Date: 12-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;45
Abstract: The present research work, summarizes the ideas of the authors related to the systematization of experiences of the preprofessional practices developed during the 6th and 7th cycles, directed to the investigation of personalized learning in higher basic education. Take into account the contributions of the educational sciences, the didactics and the methodology used in the process of building personalized learning, due to the existence of pedagogical weaknesses in the construction of personalized learning in the sublevel of Higher Basic Education. The work aims to: systematize the research experiences of the practices to propose a strategy aimed at the construction of personalized learning at the level of Higher Basic Education, for which, what is stated by Jara (2018) regarding the concept of systematization, which requires a reconstruction of the experiences lived in practice, the logical ordering and its critical interpretation, aimed at transforming the educational reality, is assumed. This transformation is based on the most current conceptions of strategies, whose actions and procedures allow the improvement of teacher preparation so that it is reversed in the training of students. The methodology used takes into account the paradigm of qualitative research, centered on the systematization of experiences of practice, as the main method to which other qualitative methods and techniques are integrated, observation, group interview and document analysis, which facilitate the construction of a strategy "Strategy for the preparation of the teacher aimed at the construction of personalized learning in higher basic education." directed to the preparation of the teacher for the construction of personalized learning applied to the sublevel of Higher Basic Education; that allows them to identify and attend from the critical analysis the learning needs sustained in the theory-practice relationship.
Description: El presente trabajo, resume las ideas de las autoras relacionadas con la sistematización de experiencias de las prácticas preprofesionales desarrolladas durante los ciclos 6º y 7º, dirigidas a la investigación de los aprendizajes personalizados en la educación básica superior. Toma en consideración los aportes de las ciencias de la educación, la didáctica y la metodología empleada en el proceso de construcción de aprendizajes personalizados, debido a la existencia de debilidades pedagógicas en la construcción de aprendizajes personalizados en el subnivel de Educación Básica Superior. El trabajo tiene como objetivo: sistematizar las experiencias investigativas de las prácticas para proponer una estrategia dirigida a la construcción de aprendizajes personalizados en el nivel de Educación Básica Superior, para lo cual, se asume lo expuesto por Jara (2018) referente al concepto de sistematización, que exige una reconstrucción de las experiencias vividas en la práctica, el ordenamiento lógico y su interpretación crítica, dirigida a transformar la realidad educativa. Dicha trasformación se sustenta en las concepciones más actuales de estrategias, cuyas acciones y procedimientos permitan la mejora de la preparación del docente para que se revierta en la formación de los estudiantes. La metodología utilizada tiene en cuenta el paradigma de investigación cualitativa, centrada en la sistematización de experiencias de la práctica, como método principal al que se integran otros métodos y técnicas cualitativas, observación, entrevista grupal y el análisis de documentos, que facilitan construir una estrategia “titulo” dirigida a la preparación del docente para la construcción de aprendizajes personalizados aplicados al subnivel Educación Básica Superior; que les permita identificar y atender desde el análisis crítico las necesidades de aprendizaje sustentado en la relación teoría-practica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1107
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sistematización 2.0.pdfTexto completo1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.