Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1116
Title: Incidencia de la reformulación de cuentos clásicos en la formación integral sobre la equidad de género
Authors: Cadena Vázquez, John Javier
Espinoza Robles, Zoila Estefanía
Pila Sanango, Eduardo David
metadata.dc.contributor.advisor: Choin, David Olivier Denis
Keywords: Equidad de género;Literatura infantil;Cuentos clásicos;Estereotipos de género;Formación integral;Gender equity;Children's literature;Classic stories;Gender stereotypes;Comprehensive education
Issue Date: 13-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;23
Abstract: This work of educational innovation arises during the Preprofessional Practices carried out in several educational institutions of Cuenca and Azogues, where the existence and use of classic children's stories that show gender stereotypes was identified and that, in turn, are internalized by the readers. Under a qualitative approach through the methodology of Action Research applied in an Early Childhood Education group and another Basic General Education group in the Unidad Educativa "Zoila Aurora Palacios", this work aims to generate in student’s awareness of gender equity through sharing and reflecting on reformulated classic stories. The techniques used for the collection of information are participant observation, focus groups and documentary analysis with instruments such as the field diaries, the conversation guide and the content file. Sharing and reflection on the reformulated stories was carried out through workshops whose results indicate that, in the Early Childhood Education group, the children question the changes made in the stories and recognize that men and women can carry out any activity. In addition, changes have been made in the pedagogical practice of the teacher and in their communication with the children. In the Basic General Education group, the students recognize and highlight the changes made in the stories because they make woman visible beyond functions of service and beauty. Likewise, they build a collective discourse with respect to equal rights, duties and capacities of women and men.
Description: Este trabajo de innovación educativa surge de las vivencias experimentadas en las Prácticas Preprofesionales realizadas en varias instituciones educativas de Cuenca y Azogues donde se identificó la existencia y el uso de cuentos clásicos infantiles que evidencian estereotipos de género, los mismos que son interiorizados por los/as lectores/as. Bajo un enfoque cualitativo a través de la metodología de la Investigación Acción aplicada en un grupo de Educación Inicial (EI) y otro de Educación General Básica (EGB) en la Unidad Educativa “Zoila Aurora Palacios”, este trabajo pretende generar en los estudiantes conciencia sobre la equidad de género mediante la socialización y reflexión de cuentos clásicos reformulados. Las técnicas utilizadas para la recolección de información son la observación participante, los grupos focales y el análisis documental con instrumentos como el diario de campo, la guía de conversación y la ficha del contenido. La socialización y reflexión de los cuentos reformulados se realizó a través de talleres cuyos resultados indican que, en el grupo de EI, los infantes cuestionan los cambios realizados en los cuentos y reconocen que los hombres y las mujeres pueden realizar cualquier actividad. Además, se han generado cambios en la práctica pedagógica de la docente y en su comunicación con los/as niños/as. En el grupo de EGB los/as estudiantes reconocen y resaltan los cambios en los cuentos porque visibilizan a la mujer más allá de la servicialidad y la belleza. Así mismo, construyen un discurso colectivo con respecto a la igualdad de derechos, deberes y capacidades de las mujeres y los hombres.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1116
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT_Cadena,Espinoza,Pila.pdfTexto completo4.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.