Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1124
Title: Ambientes de aprendizaje para potenciar la práctica docente en los proyectos de desarrollo humano integral en el sexto año de educación general básica paralelo b.
Authors: Barros Zalasar, Christian Mauricio
Bravo Caguana, Christian Paúl
metadata.dc.contributor.advisor: García Felipe, Wilfredo
Keywords: Socio-afectivo;Ambiente de aprendizaje;Socio-affective;Learning environments
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;25
Abstract: The present research work is to enhance the teaching practice related to Integral Human Development (DHI) projects as one of the challenges that one of the challenges that the educational community must take on by the educational community. Through the implementation of environments of contributing to the development of partner-affective skills and encouraging the practice of values inside and outside the classroom. It research was developed in the sixth year of EB of the Isaac A. Chico School of basic education of the Ricaurte parish. The main problem diagnosed was the lack of teaching strategies for project development (DHI) and difficulties in the socio-affective field and the practice of student values. Several authors, including (Moreira, 1997) and the importance of designing meaningful learning environments, have been consulted in the support of the proposal; In turn Wagner, (2011) mentions that learning is more than the absorption of knowledge, constitutes a social process of feedback. The indicators of quality standards considered, in terms of the standards of professional teacher performance and the exit profile of the baccalaureates proposed by the Ministry of Education. The research is mainly base on the qualitative approach, through participatory action research. The proposal was evaluate based on the level of student satisfaction and by Specialist Criteria. As a result, it intended to diversify resources and strategies for DHI projects and in turn improve the socio-affective environment among students.
Description: El presente trabajo de investigación consiste en potenciar la práctica docente en lo relacionado a los proyectos de Desarrollo Humano Integral (DHI) como uno de los desafíos que deben asumir la comunidad educativa, a través de la implementación de ambientes de aprendizaje que contribuyan al desarrollo de habilidades socio – afectivas y fomentar la práctica de valores dentro y fuera del aula. Esta investigación fue desarrollada en el sexto año de EB de la escuela de educación básica Isaac A. Chico de la parroquia Ricaurte. La principal problemática diagnosticada, fue la carencia de estrategias didácticas para el fomento del proyecto (DHI) y dificultades en el ámbito socio-afectivo y la práctica de valores de los estudiantes. En la sustentación de la propuesta se han consultados diversos autores, entre los que se destacan (Moreira, 1997) y la importancia de diseñar ambientes de aprendizaje significativos; a su vez Wagner, (2011) menciona que el aprendizaje es más que la absorción de conocimiento, constituye un proceso social de retroalimentación. Se consideró los indicadores de los estándares de calidad, en cuanto a los estándares de desempeño profesional docente y el perfil de salida de los bachilleres propuestos por el Ministerio de Educación. Prima en la investigación el enfoque cualitativo, mediante la investigación acción participativa. La propuesta es evaluada en base al nivel de satisfacción de los estudiantes y por Criterios de Especialistas. Como resultados, se pretende diversificar recursos y estrategias para los proyectos de DHI y a su vez mejorar el ambiente socio-afectivo entre los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1124
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACION AMBIENTES DHI.pdfTexto completo4,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.