Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1134
Title: Refuerzo académico “Explorando el mundo de la geometría”, dirigido a los estudiantes de 8vo año de la Unidad Educativa “Herlinda Toral” (Cuenca)
Authors: Herrera Rengel, Pedro Luis
metadata.dc.contributor.advisor: Barberi Ruiz, Ormary Egleé
Keywords: didáctica;refuerzo académico;estilos de aprendizaje;learning styles;geometry;academic reinforcement
Issue Date: 22-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;35
Abstract: The academic reinforcement in the math field of the Ecuadorian Basic Education, represents a challenge to the teachers of the field in order to the innovation and inclusion, since they must propitiate the essential basic learning foreseen of the students who in regular times do not achieve it in a curriculum chapter in particular; In addition to the adversities in terms of time, space and dedication of both actors. The diagnosis let it possible to verify the existence about this situation, through the application of qualitative and quantitative techniques and instruments to gather information on the teaching methodology, teaching resources and evaluation; as well as the knowledge and skills that students possess. The analysis of the educational context led to the question: How to reinforce the learning of students in the math field, sub-level of basic superior of the educational institution Herlinda Toral (Cuenca)? It is assumed among the theoretical contributions, those of Van Hiele (1957), on teaching of Geometry; as well as those of David Kolb (1984) in relation to learning styles. The methodology is based on the socio-critical paradigm of qualitative approach and participatory action research as a design to understand social reality as a concrete totality that facilitates the process of reflection in action-transformation. It was concluded that the main result of the research is the methodological and practical concretion of the respective academic reinforcement that allowed improvements in the learning in the Geometry curriculum chapter by the students of 8th year of higher basic in the mentioned institution.
Description: El refuerzo académico en el área de matemática de la Educación Básica ecuatoriana, representa para los docentes del área un desafío didáctico, ya que deben propiciar los aprendizajes básicos imprescindibles previstos de los estudiantes que en tiempos regulares no lo logran en un bloque curricular en particular; además de las adversidades en cuanto tiempo, espacio y dedicación de ambos actores. El diagnóstico realizado en la Unidad Educativa “Herlinda Toral” (Cuenca), 8vo año del subnivel de EGB Superior, permitió constatar la existencia de dicha situación, mediante la aplicación de técnicas e instrumentos cuali-cuantitativos para recabar información sobre la metodología de enseñanza, recursos didácticos y evaluación; así como también, los conocimientos, habilidades y preferencias de los estudiantes. Se planteó como objetivo desarrollar el plan de refuerzo académico “Explorando el mundo de la Geometría” de manera innovadora e inclusiva, para que facilite la mejora de los aprendizajes de los estudiantes del 8vo año del subnivel e institución ya referida. Entre los aportes teóricos considerados, destacan los de Van Hiele (1957), sobre didáctica de la Geometría; así como también, los de David Kolb (1984) en relación a los estilos de aprendizaje. La metodología se basa en el paradigma socio-crítico de enfoque cualitativo y en la investigación-acción como diseño para comprender la realidad social como una totalidad concreta que facilita el proceso de reflexión en la acción-transformación. Se concluyó que el principal resultado de la investigación es la concreción metodológica y práctica del refuerzo académico respectivo que permitió mejoras en las condiciones de los aprendizajes de los estudiantes en el bloque curricular de Geometría del 8vo año de básica superior en la mencionada institución.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1134
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación Pedro Herrera.pdfTexto completo3,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.