Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1137
Title: Recursos didácticos audivisuales para la enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales en el tercer grado de la Unidad Educativa “La Inmaculada”
Authors: Encalada Ramón, Edisson Andrés
Pinto Espinoza, Luis Angel
metadata.dc.contributor.advisor: Pino Torrens, Ricardo Enrique
Keywords: conocimientos;ciencias sociales;motivación;recursos audiovisuales;procedimientos;audiovisual resources;motivation;knowledge;procedures;social sciences
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;38
Abstract: The present investigation has as object of study the didactic audio-visual Resources for the teaching and learning of the social Sciences. Its general objective is to propose the use of audiovisual didactic resources, through a system of activities, for the learning of social sciences in the third grade of EGB of the Educational Unit "La Inmaculada". The audiovisual didactic resources that are used are the slides, the videos, the music, the software, the documentary and the online radio. The methodology is based on the qualitative approach, using methods and research instruments such as observation, interview, survey, field journal which allow analyzing and determining the problem. The methodological process is organized from the dimension: Use of audiovisual didactic resources, which is studied from three fundamental indicators: knowledge, procedure and motivation. The system of activities is organized in three phases: the elaboration, the application and the evaluation. The main results of the research are the system of activities for the use of audiovisual resources in social sciences, the improvement in knowledge, which are more profound and significant, the strengthening of the use of procedures to work the resource and the procedural skills raised in the curriculum and the increase in demonstrations that show greater motivation, interest and participation. It is concluded that using audiovisual resources in the teaching-learning process of social sciences in the EGB is a beneficial didactic alternative for the improvement of the process.
Description: La presente investigación tiene como objeto de estudio los recursos didácticos audiovisuales para la enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales. a través de un sistema de actividades en el tercer grado de EGB de la Unidad Educativa “La Inmaculada”. Los recursos didácticos audiovisuales que se utilizan son las diapositivas, los videos, la música, software, documental y la radio online. La metodología se basa en el enfoque cualitativo, se utilizan métodos e instrumentos de investigación como la observación, entrevista, encuesta, diario de campo los cuales permiten analizar y determinar la problemática y constatar su solución. El proceso metodológico se organiza a partir de la dimensión: Utilización de recursos didácticos audiovisuales, la cual se estudia a partir de tres indicadores: conocimiento, procedimiento y motivación. El sistema de actividades se organiza en tres fases: la elaboración, la aplicación y la evaluación. Como principales resultados de la investigación se consideran el sistema de actividades para el uso de los recursos audiovisuales en Ciencias Sociales, la mejora en los conocimientos, los cuales son más profundos y significativos, el afianzamiento del uso de los procedimientos para trabajar el recurso, de las destrezas procedimentales planteadas en el currículo y el incremento de las manifestaciones que evidencian mayor motivación, interés y participación. Se concluye que utilizar recursos audiovisuales en el proceso de enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales en la EGB es una alternativa didáctica beneficiosa para el perfeccionamiento del proceso.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1137
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TITULACIÓN FINAl R.A.pdfTexto completo1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.