Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1158
Title: Más allá de la pantalla” actividades pedagógicas para fomentar el aprendizaje vivencial en las aulas de Educación Inicial
Authors: Redrovan Rivera, Jessica Estefanía
Yanza Ureña, Nelly Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Río Fernández, José Luis Del
Keywords: educación inicial;investigación-acción;aprendizaje vivencial;initial education;action research;experiential learning
Issue Date: 13-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;7
Abstract: The present work gathers some of the experiences that occurred during the pre-professional practices of the ninth cycle, developed in the parallel 2-A of the Initial Education Center "Hernán Malo" (Cuenca), and part of the analysis of the audiovisual content exposed to children during the school day, research from which derived the subsequent reflections and actions. After detecting the interest shown by the children towards certain television personalities, it was proposed to carry out a series of pedagogical activities in which these characters appeared, in order to capture the attention and curiosity of the children, and encourage experiential learning. The research is approached from the qualitative paradigm, through the "action-research" methodology (Elliott, 1990). For its elaboration, evidence was collected through participant observation and annotations in the field diary. The project served to reflect on the consequences of the habitual use of screens at an early age, and also to point out the importance of carrying out activities that allow the children of Initial Education to have direct contact with the world through the experiential learning, with this it was obtained mainly to obtain the attention and the interest of the infants.
Description: El presente trabajo recoge algunas de las experiencias acontecidas a lo largo de las prácticas preprofesionales de noveno ciclo, desarrolladas en el paralelo 2-A del Centro de Educación Inicial “Hernán Malo” (Cuenca), y parte del análisis del contenido audiovisual expuesto a los niños/as durante la jornada escolar, investigación de la cual derivaron las posteriores reflexiones y actuaciones. Tras detectar el interés demostrado por los niños/as hacia determinados personajes televisivos, se procedió a la realización de una serie de actividades pedagógicas en las que aparecieran dichos personajes, con el fin de captar la atención de los/as infantes y fomentar el aprendizaje vivencial. La investigación se aborda desde el paradigma cualitativo, a través de la metodología “investigación-acción” (Elliott, 1990) y de la sistematización de experiencias (Jara, 2006). Para su elaboración se recogieron evidencias mediante la observación participante y las anotaciones en el diario de campo. El proyecto sirvió para reflexionar sobre las consecuencias que conlleva el uso habitual de las pantallas en edades tempranas y también para señalar la importancia que tiene la realización de actividades que permitan a los niños/as de Educación Inicial tener un contacto directo con el mundo mediante el aprendizaje vivencial.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1158
Appears in Collections:EDUCACIÓN INICIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.Tesis.pdfTexto completo1,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.