Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1175
Title: Sobre rosas y reguetón. La necesidad de fomentar el pensamiento crítico en las aulas universitarias
Authors: Río Fernández, José Luis del
Keywords: Pensamiento crítico;Micromachismo;Violencia de género;Critical thinking;Micromachism;Gender violence
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Citation: Mamakuna 12 18-27
Abstract: The author of the paper presents some reflections about the need to promote the critical thinking in UNAE students, so that they can perceive some micromachisms which exist in the actual society and assume a personal attitude in the face of the symbolic gender violence that hides behind them. For this, two key elements that guide the report are taken: the first is the historical origin of the custom of giving roses to women on March 8. The second, the description of an activity developed in the subject “Teaching and Learning of Social Environment II”, consisting of analyzing the lyrics of a reggaeton song and reflecting on it.
Description: El autor del artículo expone una serie de reflexiones sobre la necesidad de fomentar el pensamiento crítico en los/as estudiantes de la UNAE, con objeto de que puedan detectar algunos de los micromachismos existentes en la sociedad actual y adoptar una postura personal ante la violencia de género simbólica que se esconde tras los mismos. Para ello, se toman dos elementos sustanciales que guían el relato: el primero es el origen histórico de la costumbre de regalar rosas a las mujeres el día 8 de marzo; el segundo, la descripción de una actividad desarrollada en la asignatura “Enseñanza y Aprendizaje del Medio Social II”, consistente en analizar la letra de una canción de reguetón y reflexionar sobre ella.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1175
Appears in Collections:MAMAKUNA No. 12

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
M_B18-18-27.pdfTexto completo11,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.