Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1176
Title: Las mujeres y la educación superior
Authors: Álvarez González, Freddy Javier
Keywords: Mujeres
Género
Filosofía liberal
Universidad
Educación Superior
Estudiantes
Profesoras
Ciencias
Carreras
Women
Gender
Liberal philosophy
University
Higher education
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Citation: Mamakuna 12 28-41
Abstract: The reflection on Women and Higher Education is part of research carried out for the Ecuadorian Gender Equality Council, which aimed to determine the state of the art on the situation of women in the three major public universities of the Ecuador. His methodology was based on in-depth interviews and focus group. Epistemology was based on gender approaches and lasted for eight months. The gaps in access, the distribution of power, are quite clear. The university remains a breeding place of patriarchy. The serious problem is that inequalities, discrimination and various acts of violence continue to be nesting behind liberal philosophy. ¿How do women live or survive in higher education institutions? ¿Why should racing choice be analyzed from a gender approach? ¿Why can’t patriarchalism separate from Marxist episteme?Here are some of the questions I’ll develop in the next investigation.
Description: La reflexión sobre Mujeres y Educación Superior hace parte de una investigación realizada para el Consejo de Igualdad de Género del Ecuador, cuyo objetivo fue determinar el estado del arte sobre la situación de las mujeres en las tres grandes universidades públicas del Ecuador. Su metodología se basó en entrevistas a profundidad y focus group. La epistemología se basó en los enfoques de género y tuvo una duración de ocho meses. Las brechas en el acceso, la distribución del poder, son bastante claras. La universidad sigue siendo un lugar de reproducción del patriarcado. El grave problema es que tras la filosofía liberal se sigue anidando las desigualdades, discriminaciones y diversos actos de violencia. ¿Cómo viven o sobreviven las mujeres en las instituciones de educación superior? ¿Por qué la elección de las carreras debe ser analizada desde el enfoque de género? ¿Por qué el patriarcalismo no puede separarse de la episteme marxista? Estas son algunas de las preguntas que desarrollaré en la siguiente investigación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1176
Appears in Collections:Mamakuna No. 12

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
M_B28-28-41.pdfTexto completo14,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.