Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1218
Title: El impacto de GeoGebra en el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas
Authors: Pari Condori, Abdón
Keywords: Educación matemática;GeoGebra
Issue Date: Dec-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Citation: Pag. 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36
Abstract: This conference aims to reflect and analyze the impact of GeoGebra on professional development, the mathematics faculty and part of an institutional research project of the Eureka 4i group. The latest news has awakened the interest of many mathematicians, researchers, educators and teachers of mathematics, the integration of ICT in mathematics education. Internationally there were more than 15,000 articles on GeoGebra between 2012 and 2017. The 15th Inter-American Congress of Mathematics Education (CIAEM, 2019) was held at the University of Medellin, Colombia, from May 5 to 10, 2019, in which 400 works have been presented, of which 72 were on ICT and of them 42 on GeoGebra. However, little is known about the impact of ICT (GeoGebra) on the educational process. In Ecuador, in the last two years a Continuing Education course of "GeoGebra as a didactic resource for the teaching of mathematics in Basic Education" has been started in a bimodal way: face-to-face and virtual part. It is one of the activities of the Ecuadorian Institute of GeoGebra based at the National University of Education with the Ministry of Education and the Organización de Estados Iberoamericanos (OEI).
Description: El objetivo de esta conferencia es reflexionar y analizar el impacto de GeoGebra en el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas desde el proyecto de investigación institucional del grupo Eureka 4i. En las últimas décadas ha despertado el interés de muchos matemáticos, investigadores, educadores y profesores de matemáticas, la integración de las TIC en la educación matemática. A nivel internacional hubo más de 15.000 artículos sobre GeoGebra entre 2012 y 2017. Recientemente, se celebró el XV Congreso Interamericano de Educación Matemática (CIAEM, 2019), en la Universidad de Medellín, Colombia, del 5 al 10 de mayo de 2019, en el que se presentaron 400 trabajos, de los que 72 eran sobre TIC y de ellos 42 sobre GeoGebra. Sin embargo, poco se conoce sobre el impacto de las TIC (GeoGebra) en el proceso educativo. En estos dos últimos años, en Ecuador se ha iniciado un curso de Formación Continua de “GeoGebra como recurso didáctico para la enseñanza de las matemáticas en Educación Básica” en forma bimodal: parte presencial y parte virtual. Además dicho curso es una de las actividades del Instituto Ecuatoriano de GeoGebra con sede en la Universidad Nacional de Educación-UNAE y en trabajo conjunto con el Ministerio de Educación y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI).
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1218
ISBN: 978-9942-783-39-4
Appears in Collections:Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abdón Pari.pdf26.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.