Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1536
Title: | Evaluación externa del desempeño profesional directivo en la Unidad Educativa “Nicanor Aguilar Maldonado” periodo 2019-2020 |
Authors: | Paucar Urdialez, Monserrath Isabel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Padilla Padilla, Edison Javier |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo de Especialización en Gestión de la Calidad en Educación mención en Auditoría Educativa |
Keywords: | Evaluación educativa externa Estándares Calidad educativa Desempeño profesional directivo Auditoría Educativa External educational evaluation Standards Educational Quality Managerial professional performance Educational Audit |
Issue Date: | 1-Mar-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TE4;14 |
Abstract: | The present investigation is focused on the evaluation of the fulfillment of the directive professional performance standards of the "Educational Unit Nicanor Aguilar Maldonado", through the application of matrices that were elaborated based on the guidelines established in the current National Educational Regulations. Regarding the techniques and instruments that were used to triangulate the information, observation, conversations, interviews and documentary analysis stand out, therefore, the findings were determined by applying specific indicators and criteria based on evidence. In effect, the field research allowed establishing the status of compliance with the Educational Quality standards. At the end of the external evaluation, it was identified that the educational institution is in the 50% quantitative and qualitative situation: in process (yellow). Consequently, internal monitoring, follow-up and evaluation processes must be implemented in order to improve institutional educational quality. |
Description: | La presente investigación está enfocada en la evaluación del cumplimiento de los estándares de desempeño profesional directivo de la Unidad Educativa “Nicanor Aguilar Maldonado”, mediante la aplicación de matrices que fueron elaboradas con base en los lineamientos establecidos en la Normativa Educativa nacional vigente. En cuanto a las técnicas e instrumentos que se emplearon para triangular la información se destacan la observación, los conversatorios, entrevistas y el análisis documental, por lo que, los hallazgos se determinaron mediante la aplicación de indicadores y criterios específicos con base en evidencias. En efecto, la investigación de campo permitió establecer el estado de cumplimiento de los estándares de Calidad Educativa. Al finalizar la evaluación externa se identificó que la institución educativa se encuentra en estado situacional cuantitativo del 50% y cualitativo: en proceso (amarillo). En consecuencia, se deberá implementar procesos de monitoreo, seguimiento y evaluación interna con la finalidad de mejorar la Calidad Educativa institucional. |
metadata.dc.description.degree: | Especialista en Gestión de la Calidad en Educación |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1536 |
Appears in Collections: | Especializaciones |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TRABAJO DE TITULACIÓN MONSERRATH PAUCAR.pdf | Texto completo | 3,36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.