Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1551
Title: Aprendizaje Basado en Proyectos: Una estratégica didáctica en Estadística Descriptiva en estudiantes de 1° de Bachillerato Técnico FIP Producciones Agropecuarias
Authors: Quituizaca Morocho, Evelin Johanna
Borja Buestán, Carlos Daniel
metadata.dc.contributor.advisor: Auccahuallpa Fernández, Roxana
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Especialización en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico
Keywords: Aprendizaje
Didáctica
Matemática
Destrezas
Competencias
Competences
Didactic
Mathematic
Issue Date: 16-Oct-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TE4;16
Abstract: The objective of this work is to design a didactic strategy supported by Project Based Learning (PBL), which allows the learning of Descriptive Statistics and the relevance with the Technical Professional Figure (TPF) Agricultural Productions of the Technical Baccalaureate, for it a qualitative methodology was used since it allows analyzing the subject in his interaction with the environment from the description and observation. The instruments used to collect the information were: knowledge test, attitude questionnaire, evaluation rubrics and focus groups; they were applied to students of the first TB of the Molleturo High School (10 men and 7 women). The didactic strategy PBL that was applied during the intervention allowed the integration of the Descriptive Statistics with the TPF, from which the students managed to pose and solve problems of application of the measures of the central tendency, skill necessary for the development of the competence of production and propagation of a short cycle crop in the open field and / or under cover. The results reflect the students' interest in building their learning by linking theory with practice in a real context, as well as a high degree of acceptance to the proposal in the teaching-learning process.
Description: El presente trabajo tiene como objetivo diseñar una estrategia didáctica apoyada en el Aprendizaje Basado en Proyecto (ABP), que permita el logro de aprendizajes de la Estadística Descriptiva y la pertinencia con la Figura Técnica Profesional (FIP) Producciones Agropecuarias del Bachillerato técnico, para ello se empleó una metodología de tipo mixta pues permite analizar al sujeto en su interacción con el entorno a partir de la descripción y la observación. Los instrumentos que se usaron para la recolección de información fueron: prueba de conocimientos, cuestionario de actitudes, rúbricas de evaluación y grupos focales; los mismos fueron aplicados a estudiantes del primero de BT de la UE Molleturo (10 hombres y 7 mujeres). La estrategia didáctica ABP que se aplicó durante la intervención permitió la integración de la Estadística Descriptiva con la FIP, a partir de ello los estudiantes lograron plantear y resolver problemas de aplicación de las medidas de tendencia central destreza necesaria para el desarrollo de la competencia de producción y propagación de un cultivo de ciclo corto a campo abierto y/o bajo cubierta. Los resultados reflejan el interés de los estudiantes por construir su aprendizaje al vincular la teoría con la práctica en un contexto real, así como un alto grado de aceptación hacia la propuesta en el proceso de enseñanza aprendizaje.
metadata.dc.description.degree: Especialista en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1551
Appears in Collections:Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACION EVELIN Q-DANIEL B.pdfTexto completo2,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.