Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1587
Title: La práctica restaurativa como elemento transformador de las relaciones interpersonales en la Unidad Educativa Susudel
Authors: Mora Uyaguari, Rosa de Jesús
Morocho Granda, Blanca Lorena
metadata.dc.contributor.advisor: González Sanmartín, Vilma Azucena
metadata.dcterms.audience: Trabajo de Especialización en Gestión de la Calidad en Educación mención en Dirección de Instituciones Educativas
Keywords: Prácticas restaurativas
Clima laboral
Relaciones inter
Restorative practices
Work environment
inter and intrapersonal
Issue Date: 17-Aug-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TE4;37
Abstract: The present application project was oriented to the solution of the problem by witnessing unharmonious relationships both between and intrapersonal as well as the improvement of the working environment of the “Susudel” Educational Unit, due to the continuous conflicts between direct and teaching staff, which involve the destabilization of work in the educational institution. The objective was to raise awareness among educational actors about the application of restorative practice as a means of conflict resolution. To do this, the theoretical framework was elaborated with thematic references to the conflictive context and at the same time seek strategies for solutions through restorative circles, to thus obtain a harmonious coexistence with the members of the educational community. The methodology applied was Participatory Action Research, the same that helps us to identify the subject and object of study, techniques such as observation and survey of managers and teachers, as well as evaluation instruments of restorative practice applied in different phases. With the results, the analysis and interpretation of the data was developed, checking the causes and consequences of the aforementioned problems. Finally, it is concluded that good interpersonal and intrapersonal relationships are important within the educational context as a factor that influences the work environment and enhances institutional practices, both from the role of the manager and the teaching team. It is also necessary to apply restorative practices with workshops. and interactive dynamics that harmonize job performance. Therefore, it is recommended that the manager manage to maintain harmonious coexistence with teachers and develop frequent restorative circles, without the need to do so only when conflicts arise.
Description: El presente proyecto de aplicación se orientó a la solución de la problemática al presenciar relaciones poco armónicas tanto inter e intrapersonales y a la mejora del clima laboral de la Unidad Educativa “Susudel”, debido a los continuos conflictos entre el personal directivo y docente, que conllevan a la desestabilización del trabajo en la institución educativa. El objetivo fue concientizar a los actores educativos acerca de la aplicación de práctica restaurativa como medio de resolución de conflictos, para ello se elaboró el marco teórico referencial con temáticas referentes al contexto conflictivo y a la vez buscar estrategias de solución mediante círculos restaurativos, para así obtener una convivencia armónica con los integrantes de la comunidad educativa. La metodología aplicada fue la Investigación-acción participativa, la misma que nos sirve para identificar el sujeto y objeto de estudio, también se utilizan técnicas como la observación y la encuesta a directivos y docentes, así como instrumentos de evaluación de la práctica restaurativa aplicada en diferentes fases. Con los resultados se desarrolló el análisis e interpretación de los datos comprobando las causas y consecuencias de los problemas mencionados. Finalmente se concluye que las buenas relaciones inter e intrapersonales son importantes dentro del contexto educativo como un factor que influye en el clima laboral y potencia las prácticas institucionales tanto desde la función del directivo como del equipo docente, así mismo es necesario aplicar prácticas restaurativas con talleres y dinámicas interactivas que armonicen el desempeño laboral. Por lo tanto, se recomienda que el directivo sea gestor de conservar la convivencia armónica con los docentes y desarrollar círculos restaurativos frecuentes, sin la necesidad de hacerlo únicamente cuando se presenten conflictos.
metadata.dc.description.degree: Especialista en Gestión de la Calidad en Educación
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1587
Appears in Collections:Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO DE TITULACION CD BIBLIOTECA.pdfTexto completo3,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.