Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1693
Title: Estrategias colaborativas para el desarrollo de competencias docentes inclusivas en la escuela pluridocente “Manuel María Pólit Lasso”
Authors: Sari Vele, Estefanía Marcela
metadata.dc.contributor.advisor: Río Fernández, José Luís del
metadata.dcterms.audience: Trabajo de titulación de Magister en Educación Inclusiva
Keywords: Inclusión
Competencias docentes
Estrategias colaborativas
Inclusion
Teaching skills
Collaborative strategies
Issue Date: 18-Jan-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;404
Abstract: The following degree work presents a training plan for the Development of Inclusive Competences in the teaching staff of the “Manuel María Pólit Lasso” Basic Education School. The problem arises from the fact that teachers develop activities that stimulate or partially allow the participation of students in class, according to the results of the last audit carried out at the center. In addition, they confuse the concept of inclusion and are unaware of specific activities that can be carried out in the classroom to promote collaborative work. That is why a qualitative work is carried out, protected by the precepts of action research, with the aim of forming an intervention proposal aimed at the institution's teaching staff learning to encourage the active participation of all students in the teaching-learning process. The results of the research show that the proposal, although susceptible to improvement, could respond to this need and constitute a first step to continue developing training actions aimed at improving the inclusive skills of the teaching staff.
Description: El siguiente trabajo de titulación presenta un plan de capacitación para el Desarrollo de Competencias Inclusivas en el profesorado de la Escuela de Educación Básica “Manuel María Pólit Lasso”. El problema se origina debido a que los docentes desarrollan actividades que estimulan o permiten parcialmente la participación del alumnado en clase, según los resultados de la última auditoría realizada en el centro. Además, confunden el concepto de inclusión y desconocen actividades concretas que puedan ser ejecutadas en el aula para favorecer el trabajo colaborativo. Es por ello, que se realiza un trabajo de corte cualitativo, amparado en los preceptos de la investigación-acción, con el objetivo de conformar una propuesta de intervención destinada a que el profesorado de la institución aprenda a incentivar la participación activa de todos los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Los resultados de la investigación ponen de manifiesto que la propuesta, aunque susceptible de mejora, podría dar respuesta a esta necesidad y constituirse como un primer paso para continuar desarrollando acciones formativas dirigidas a mejorar las competencias inclusivas de la plantilla docente.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1693
Appears in Collections:Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM Marcela Sari (revisado).pdfTexto completo995,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.