Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1720
Title: | Análisis del cumplimiento de los Estándares de la Dimensión de Gestión Administrativa en la Unidad Educativa Oswaldo Guayasamín, según Informe de Auditoría 2018 |
Authors: | Uzhca Alvarez, Diana Susana Uzhca Alvarez, María Noemí |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pesántez Palacios, María Dolores |
metadata.dcterms.audience: | Trabajo en Especialización en Gestión de la Calidad en Educación mención en Auditoría Educativa |
Keywords: | Auditoría externa Calidad educativa Gestión educativa External Audit Educational quality Educational management |
Issue Date: | 25-Sep-2020 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación |
Series/Report no.: | TE4; 57 |
Abstract: | The quality of education is, nowadays, what prevails in the plans of those responsible for education, in the policies and in the principles of the LOEI: these respond to the current knowledge society and the digital age in which we unfold. For this reason, the following investigation is presented, the objective of which is to assess compliance with the standards of school management in the administrative management dimension in the Oswaldo Guayasamín Fiscal Educational Unit, through the application of an external evaluation matrix and thus know the progress that the educational institution has had. The methodological process responds to a qualitative investigation, through the case study. The information collection was obtained from various sources: observation, content analysis, interview, and bibliographic review. This research allowed to determine the situational status of the institution and compare with the results of the 2018 audit, since at the end of the external evaluation it was detected that the results obtained show that the educational institution has improved in some aspects, obtaining an evaluation of the 50% corresponding to the yellow color, however they still maintain standards in a state of alert and in process, therefore, the authorities must implement monitoring and follow-up processes, that is, carry out the internal evaluation periodically in order to achieve educational quality . |
Description: | La calidad de la educación es, hoy en día, lo que prima en los planes de los responsables de la educación, en las políticas y en los principios de la LOEI: estos responden a la actual sociedad del conocimiento y a la era digital en la que nos desenvolvemos. Por esta razón, se presenta la siguiente investigación cuyo objetivo pretende valorar el cumplimiento de los estándares de la gestión escolar en la dimensión de gestión administrativa en la Unidad Educativa Fiscal Oswaldo Guayasamín, mediante la aplicación de una matriz de evaluación externa y así conocer los avances que ha tenido la institución educativa. El proceso metodológico responde a una investigación cualitativa, a través del estudio de caso. La recolección de información se obtuvo de diversas fuentes: observación, análisis de contenido entrevista y la revisión bibliográfica. La presente investigación permitió determinar el estado situacional de la institución y comparar con los resultados de la auditoria del 2018, ya que al finalizar la evaluación externa se detectó que los resultados obtenidos demuestran que la institución educativa ha mejorado en algunos aspectos, obteniendo una evaluación del 50% correspondiente al color amarillo, sin embargo aún mantienen estándares en estado de alerta y en proceso, por lo tanto, las autoridades deberán implementar procesos de monitoreo y seguimiento, es decir, realizar la evaluación interna periódicamente con el propósito de alcanzar la calidad educativa. |
metadata.dc.description.degree: | Especialista en Gestión de la Calidad en Educación |
URI: | http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1720 |
Appears in Collections: | Especializaciones |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TT UZHCA ALVAREZ final.pdf | Texto completo | 14,02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.